De sponsorbudgetten in Nederland gaan dit jaar dalen van 840 miljoen naar 825 miljoen euro. Dat is de verwachting van de Benchmark Sponsoring 2013 die afgelopen donderdag is gepresenteerd.
De daling betekent dat voor het tweede opeenvolgende jaar de bedragen voor sponsorrechten gaan dalen. Vorig jaar daalde de budgetten al van 875 miljoen naar 840 miljoen. De budgetten voor sponsoractivatie blijven redelijk in stand. 66 procent van de sponsoractivatiebudgetten blijven op hetzelfde niveau als vorig jaar of gaan stijgen.
Versterken merkimago
Van de ondervraagden zei 50 procent geen nieuwe sponsorships te zullen aangaan. Slechts 26 procent zegt dat wel te gaan doen. Maar liefst 60 procent gaat sponsorships beëindigen en 63 procent gaat huidige sponsorships verlengen. Versterken van het merkimago en vergroten van de merkloyaliteit blijven de belangrijkste doelstellingen voor sponsors.
Opkomende branches
Als opkomende branches om als sponsor te gaan optreden worden gezien de thuiswinkels, (groene) energiebedrijven, telecomaanbieders en fitnesscentra. Sectoren die minder snel gaan sponsoren zijn de bouwsector en de automotive sector.
De Benchmark Sponsoring wordt uitgevoerd door SponsorMaps en SponsorTribune. De complete benchmark is te vinden in het nieuwste nummer van SponsorTribune.
Sponsoring