Jongeren tussen de 18 en 34 jaar blijken minder gevoelig voor de persoonlijke benadering van goede doelen dan ouderen. Ze willen daarnaast ook niet graag vast zitten aan hun donatie. Dat blijkt uit onderzoek van marketing- en mediabureau Mediaxplain. Wel belangrijk blijken beroering, en makkelijke manier van bereiken en een snelle manier om te doneren.
Uit het onderzoek blijkt dat er voor de jongere doelgroep drie belangrijke motivators zijn om te doneren: Beroering, Bereiken en het wegnemen van Barrières. Als het op doneren aankomt blijken jongere mensen vatbaarder voor externe waarden, zoals wanneer er wordt ingespeeld op emotie (54 procent jong versus 40 procent oud). Ook karma (42 procent jong versus 23 procent oud) en een goed gevoel over zichzelf krijgen (59 procent jong versus 42 procent oud) spelen volgens Mediaxplain voor hen een grotere rol.
Jongeren bereiken
Hoe jongeren bereikt worden, is ook van invloed. Een duidelijke reden van buitenaf, zoals sociale druk (52 procent jong versus 32 procent oud) of niet achter willen blijven (36 procent jong versus 21 procent oud), vormt volgens de onderzoekers voor jongere mensen een trigger die de kans op doneren vergroot. Tot slot geeft 40 procent van de jongere doelgroep aan dat zij het snelst geneigd zijn te doneren wanneer het hen makkelijk wordt gemaakt, zoals met iDeal of via een sms.
Beleving
Sander Bots, Strategy & Intelligence Director bij Mediaxplain: ‘Jongeren zijn in het algemeen even begaan met goede doelen als, laten we zeggen, hun ouders. We zien echter dat ze op een andere manier doneren. Vooral de beleving die goede doelenorganisaties bieden is dan ook van toenemend belang en dan met name de sociale beleving. De Ice Bucket Challenge is hier een goed voorbeeld van. Sociale evenementen waarbij zowel jongeren als ouderen samen een prestatie leveren, waarbij hun omgeving wordt opgeroepen hen én het goede doel te steunen.’
De onderzoekers raden goede doelen dan ook zo goed mogelijk te segmenteren op de verschillende doelgroepen en ook de boodschap daarop af te stemmen.
(Bron: Adformatie)
♦DDB Journaal is met zomerreces, maar wilt u toch het filantropienieuws volgen? Neem dan een gratis abonnement op DDB Daily: elke dag om 12.00 uur het laatste nieuws in uw mailbox. Voor kosteloos abo: klik hier.
Wetenschap & Onderzoek