Social enterprises moeten financieel én maatschappelijk doel benadrukken

Social enterprises moeten financieel én maatschappelijk doel benadrukken
Social enterprises moeten financieel én maatschappelijk doel benadrukken
24 juni 2014
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Het hebben van een solide businessplan is een voorwaarde voor social enterprises die op zoek zijn naar investeerders. Het consequent vasthouden aan doel en missie is echter net zo belangrijk. Het willen maken van maatschappelijke impact en financiële doelstellingen sluiten elkaar niet uit, ze versterken elkaar. Dat zeggen de PwC’ers Aike Hoekstra en Lex Huis in het Veld. Zij deden onderzoek naar de manier waarop social enterprises toegang kunnen krijgen tot kapitaal. Hun bevindingen staan in het rapport ‘How to raise capital as a social entrepreneur’, dat gebaseerd is op onder andere interviews met investeerders en maatschappelijke ondernemers.

Social enterprises zijn in Nederland in ontwikkeling. Een van de moeilijkheden waar deze maatschappelijke ondernemingen tegenaan lopen is de toegang tot kapitaal. Volgens de twee PwC’ers is dat enerzijds inherent aan de sector die veel start-ups kent en die door dezelfde groeiproblemen heen moeten als de meer ‘traditionele’ bedrijven. Anderzijds komt het volgens hen doordat sociale enterprises nog vaak hinken op twee gedachten: of ze benadrukken teveel het maatschappelijk doel of juist de business kansen.

Geen trade off
Lex Huis in het Veld: ‘Investeerders vinden de maatschappelijke ondernemers dus of teveel idealistische wereldverbeteraars zonder zakelijk inzicht óf ze missen het accent op de maatschappelijke impact. Juist de combinatie van beide aspecten maakt het verhaal van social enterprises zo sterk. Als de impact groot is, loopt de zakelijke kant beter en andersom: als de zakelijke kant goed loopt, zijn deze ondernemingen ook in staat hun impact te vergroten.
Aike Hoekstra: ‘Er is geen trade off. Een zakelijk en maatschappelijk doel versterken elkaar juist. Dat zie je ook in de praktijk bij succesvolle social enterprises die wel geldschieters hebben gevonden. Veel social enterprises denken dat investeerders alleen sturen op winstmaximalisatie, maar dat is in veel gevallen een achterhaald idee.’

Consequent vasthouden aan missie
In ‘How to raise capital as a social entrepreneur’ is een aantal principes geformuleerd voor social enterprises die op zoek zijn naar kapitaal: de eerste is  dat het financiële en sociale aspect één coherent verhaal moeten vormen. Een ander principe is dat social enterprises consequent aan hun missie moeten vasthouden. ‘Dat moet je vanaf het begin goed borgen in je structuren en governance. Je succes hangt immers samen met de maatschappelijke impact die je maakt, dus die mag niet op de tweede plaats komen als je bijvoorbeeld groter wordt. Dan ben je je geloofwaardigheid snel kwijt,’ aldus Hoekstra.

Ook het laten zien van impact door deze te meten en daarover te rapporteren is essentieel. Huis in het Veld: ‘Daarmee geef je invulling aan je geloofwaardigheid: bedrijven leggen verantwoording af aan hun stakeholders. En voor social enterprises is het essentieel te laten zien dat zij voortgang boeken op hun sociale missie.’