DSM en Moyee Coffee zijn volgens de jury van de Social Enterprise Awards de meest sociale ondernemingen van het afgelopen jaar. Tijdens de Social Enterprise Days, gehouden op 1 en 2 juni in Utrecht, kwamen circa duizend beslissers en groene professionals bijeen om zich te laten inspireren op het thema sociaal ondernemerschap en om bij de uitreiking van de awards aanwezig te zijn. De awards werden eerder gewonnen door Unilever en De Correspondent (2016), FairPhone en Tesla Motors (2015) en Interface en WakaWaka (2014).
De Social Enterprise Awards worden jaarlijks uitgereikt aan een start-up en een transformer. In de categorie ‘start-ups’ werd Moyee Coffee bekroond. In de categorie ‘transformers’ is DSM tot winnaar uitgeroepen. De jury, bestaande uit Denis Verhoef (Kirkman Company, voorzitter van de jury), Saskia Klep (Theodoor Gilissen), Anniek Mauser (Unilever), Erik van der Meulen (Powered by Meaning), Marcello Palazzi (B Corp) en Philip Willems (Scope Business Media), was over beide organisaties unaniem en lovend.
Moyee Coffee geeft volgens de jury inhoud aan het begrip ‘fair chain’, met als missie de balans in de wereldwijde koffieketen te willen herstellen. Centrale pijler in de financiële structuur van de koffiespecialist is dat lokale ondernemers die verantwoordelijk zijn voor de productie ongeveer de helft van de aandelen in handen hebben. Op deze manier worden inkomsten eerlijker verdeeld. ‘In de paar jaar dat Moyee Coffee bestaat, hebben zij al veel voor elkaar gekregen. Zij pakken de basis van ongelijkheid in de keten aan en streven naar een eerlijke verdeling in de koffieketen tussen producerende en consumerende landen’, aldus de jury.
Voorbeeldfunctie
DSM is volgens de jury geen verrassende winnaar te noemen in de categorie transformers. Het bedrijf mag zich op het wereldwijde toneel een sectorleider noemen in de Dow Jones Sustainability Index, een internationale benchmark naar de duurzame prestaties van corporates. Volgens de jury is de impact die DSM maakt breed en gevarieerd: ‘De voorbeeldfunctie en de uitstraling die DSM als ‘transformer’ heeft is ongeëvenaard. Alleen al de formulering van de missie: ‘bijdragen aan een beter en aangenamer leven, voor mensen nu en komende generaties’ is inspirerend.’
De twee winnaars krijgen toegang tot deelname aan het B Corp Quick Impact Assessment, verzorgd door adviesbureau Kirkman Company. De assessment meet hoe de organisaties scoren op de relevantie voor hun stakeholders.
Nieuw:
DDB Daily: elke dag om 12.00 uur het laatste nieuws & opinie van de afgelopen 24 uur in uw mailbox. Gratis service naast uw wekelijkse DDB Journaal.
Aanmelden: klik hier.
(Social) Impact