Slachtofferhulp gaat vaker online hulp bieden

Slachtofferhulp gaat verbeterde online en digitale dienstverlening opzetten
Slachtofferhulp gaat verbeterde online en digitale dienstverlening opzetten
1 april 2016
Nieuws | | Goede doelen

Slachtofferhulp Nederland wil de komende drie jaar vijftig procent meer slachtoffers kunnen bereiken dan nu het geval is. Daartoe gaat de stichting verbeterde online en digitale dienstverlening opzetten.
 
In 2015 ontving Slachtofferhulp Nederland via de politie en op initiatief van slachtoffers de gegevens van 237.080 slachtoffers, nabestaanden, getuigen en betrokkenen van een misdrijf, verkeersongeval, calamiteit of vermissing. Van dit aantal werd met 182.039 daadwerkelijk contact gelegd, een stijging van zestien procent ten opzichte van het jaar daarvoor. ‘Met 55.041 slachtoffers hebben wij geen contact gehad omdat er na drie belpogingen op verschillende momenten niet werd opgenomen of omdat het (juiste) telefoonnummer of andere contact gegevens zoals email adres ontbraken. Als het niet lukt om telefonisch contact op te nemen ontvangt het slachtoffer een hulpaanbod per brief. De reactie daarop is laag’, meldt Slachtofferhulp.
 
Online dienstverlening uitbreiden 
Dat is een van de redenen om de online dienstverlening uit te breiden. De organisatie verwacht bijvoorbeeld jongeren beter te kunnen bereiken via chat of beeldbellen. Ook wordt er gewerkt aan een app om het stressniveau te meten en een digitaal platform ‘Mijn Slachtofferhulp Online’. Dit wordt één centrale plek met informatie die slachtoffers nodig hebben om inzicht te krijgen in het traject dat ze bij Slachtofferhulp Nederland doorlopen. ‘Eind 2017 moet dit ertoe leiden dat Slachtofferhulp Nederland dertig procent meer slachtoffers ondersteunt en eind 2019 zelfs vijftig procent meer’, besluit de organisatie.
 
Bekijk hier het jaarverslag 2015 van Slachtofferhulp Nederland (PDF).