Op vrijdag 19 november werden tijdens het Impact Event, dat online plaatsvond vanwege de aangescherpte coronamaatregelen, de Impact Challenge Awards uitgereikt. Ontwikkelingsorganisaties Simavi en Niketan werden tijdens deze dag door een vakjury en het publiek uitverkozen tot winnaars om hun meest inspirerende projecten op het gebied van impactgericht werken.
Het Impact Event, georganiseerd door Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) en Goede Doelen Nederland (GDNL), vond afgelopen vrijdag voor de derde keer plaats. De Impact Awards die werden uitgereikt, zijn onderdeel van de Impact Challenge; een sectorbreed initiatief van de organisatie. De award is oorspronkelijk in het leven geroepen om de maatschappelijke impact van de goededoelensector te vergroten en meer zichtbaar te maken. Dit jaar waren er voor het eerst twee winnaars, verdeeld over de categorieën baten tot 500.000 euro per jaar (Niketan) en baten met meer dan 500.000 euro per jaar (Simavi).
De winnaars
Opvallend is dat beide organisaties actief zijn met projecten in Bangladesh. Niketan helpt kinderen met een handicap om een gelijkwaardige plek in de samenleving in te nemen en Simavi zet zich met hun programma in voor het welzijn van schoolmeisjes tijdens hun menstruatie, door middel van voorlichting en toegang tot voorzieningen. Belangrijke onderdelen van het juryoordeel zijn de eigen reflectie van de organisatie ten opzichte van dingen die anders zijn uitgepakt dan voorzien, wat er met deze leerervaringen wordt gedaan en hoe de leerervaringen worden gedeeld met andere organisaties. Zo bleek het programma van Simavi niet duurzaam genoeg te werken en leerde Niketan beter met de doelgroep te communiceren door de impact van de coronapandemie. Beide organisaties kregen een geldprijs, een wissel-award ontworpen door kunstenares Michelle Veldman en langdurige, persoonlijke begeleiding van professionals om volgende stappen te maken op het gebied van impact. Ook de organisaties die naast het prijzengeld grepen, zoals het Longfonds en Fier, ontvangen persoonlijke kennissessies in de vorm van een consult.
Vakjury
Paul Smeets, hoogleraar Filantropie en Sustainable Finance aan de Universiteit Maastricht, heeft samen met zijn team voor beide categorieën de drie grootste kanshebbers geselecteerd. De vakjury ging vervolgens aan de slag om te kijken welke leerervaring het meest inspirerende voorbeeld geeft voor andere organisaties op het gebied van impactmanagement. De vakjury bestond uit Tjeerd Krumpelman (Global head of advisory, reporting & engagement / Group Sustainability bij ABN AMRO), Sara Kinsbergen (Program Director AMID and Assistant Professor CAOS bij de Radboud Universiteit) en Marleen Janssen Groesbeek (lector Sustainable Finance & Accounting bij Avans Hogeschool).
Naast de uitreiking werde online presentaties gegeven door Gerjob Lootens (CBF) en Kees Klomp (lector Betekeniseconomie aan de Hogeschool van Rotterdam) over een economie waarin waarde wint van geld.
Impact Challenge
De Challenge daagt goede doelen uit om met elkaar te delen, van elkaar te leren en elkaar te inspireren. Al jaren wordt er namelijk veel gemeten en geëvalueerd door goede doelen, ieder op zijn eigen manier. Er bestaan grote verschillen in strategieën, programma’s en activiteiten. Daarom heeft de sector het initiatief genomen voor de Impact Challenge om gezamenlijk naar impact te kijken.
Bron: Goede Doelen Nederland
Lees ook: ‘Marc van den Tweel nummer 1 van De Dikke Blauwe 100’
Validatie & Toezicht