Vorige week vond het 40e IFC (International Fundraising Congress) plaats, als vanouds weer een inspirerend warm bad voor fondsenwervers en management van goede doelen. De eerste hybride versie met bijna 800 deelnemers in Noordwijkerhout, 500 online, en een zeer rijk gevuld programma.
Het thema dit jaar: Shaping the Future Together. Hoe kunnen we meer samenwerken, binnen en buiten de sector, om de uitdagingen waar we nu meer dan ooit mee worden geconfronteerd het hoofd te bieden? Door schaarste op de arbeidsmarkt staan niet alleen onze teams onder druk, maar ook de traditionele wervingskanalen. De wervingsbureaus kampen met tekort aan wervers, wat de kostprijs nog verder (onacceptabel) doet stijgen. Papiertekort schroeft de prijzen van onze magazines, mailingen en boeken op. Onze donateurs worden geconfronteerd met extra kostenposten, wat hoe dan ook zijn weerslag zal hebben op (een deel van) onze inkomsten.
Tegelijkertijd wordt de urgentie van ons werk alleen maar hoger, of het nu gaat over het klimaat, armoedebestrijding, internationale hulp, of (fysieke én mentale gezondheid) betreft. En neemt de polarisatie op deze vlakken alleen maar toe. Wat betekent dit voor de rol van de fondsenwerver, en welk leiderschap is noodzakelijk om de juiste innovatieve en verbindende fondsenwervers binnen te halen én te houden?
De fondsenwerver als bruggenbouwer
De opening plenary stond geheel in het teken van dit thema, met als belangrijkste spreker Anand Giridharadas, schrijver van ‘The Persuaders – At the front line of the fight for hearts, minds and democracy’. Een vurig betoog voor een bredere rol voor de fondsenwerver dan alleen het halen van geld, en het zien van de donor als meer dan een geldschieter. De fondsenwerver is de enige die én met de beneficiënten en met de geldschieters om de tafel zit, en dus meer dan wie ook in staat is om bruggen te bouwen met en mindsets te veranderen van de bedrijven, major donors en andere donateurs.
Met daarbij de essentiële kanttekening dat een dergelijke verrijking van de rol van fondsenwervers hun werk interessanter en inspirerender kan maken. En daarmee niet alleen een verdergaande bijdrage aan de beoogde impact van de organisatie, maar ook aan het aantrekken en behouden van fondsenwervers.
Reimagening Fundraising
Geheel ook in lijn met het thema van het congres zijn 12 grote internationale goede doelen het initiatief ReImagining Fundraising begonnen, een open competitie rondom de meest innovatieve voorstellen op het gebied van 5 challenges. Uitdagingen die voor elk goed doel herkenbaar zullen zijn:
- Challenge A: Engaging new audiences. Crypto, Gen Z, sustainability, gaming, legacy donors, employee giving
- Challenge B: Beyond traditional NGO fundraising models. New fundraising products to build long-term relationships with our supporters
- Challenge C: New channels, new tools. Increasing relevance and long-term value when engaging with our supporters
- Challenge D: Talent Revolution. Recruiting new fundraising talent - and retaining them
- Challenge E: Disrupt! Radical new ways to raise money
In het kader van meer openheid en samenwerking binnen én buiten de sector is dit platform open toegankelijk. Bezoek vooral even www.Reimaginingfundraising.org, maak een account aan en bekijk de inzendingen!
Tijd voor disruptie?
In het Innovation Camp hebben we de deelnemers een aantal vragen voorgelegd die m.i. door elk management team mogen worden gesteld:
- Hoe urgent is innovatie op het gebied van fondsenwerving voor onze organisatie gezien alle huidige ontwikkelingen?
- Zien we donateurs alleen als geldschieters? Wat brengt het ons én onze supporters om die blik te verruimen?
- Stel we zouden onze organisatie vandaag vanuit een greenfield situatie opnieuw mogen inrichten, zou deze dan weer hetzelfde zijn georganiseerd? En zo nee, wat zegt dat over ons nu te doen staat?
- Wat kunnen nieuwe technologieën als blockchain/cryptocurrency, AI, en de metaverse betekenen voor onze fondsenwervende en impact doelstellingen?
Deze en andere workshops leidden dit tot vele geanimeerde discussies en nieuwe inzichten. Zaak is nu om komende weken, tijdens de gebruikelijke hectiek, ook daadwerkelijk met die inzichten aan de slag te gaan.
Meer lezen? Zie ook: