Na een intensieve periode van dataverzameling onder Nederlandse huishoudens, vermogende particulieren, mensen met een niet-westerse migratieachtergrond en bedrijven, kunnen de onderzoekers zich dan eindelijk onderdompelen in een prachtige dataset. Het analysewerk is begonnen en de eerste conceptteksten voor de publicatie worden geschreven.

Eind oktober is het onderzoek onder (vermogens)fondsen en het deelonderzoek onder corporate foundations gestart. Het onderzoek concentreert zich op vier belangrijke thema’s: de maatschappelijke rol (op welke manier geven fondsen invulling aan hun maatschappelijke rol in de samenleving?), de werkwijze (op welke manieren dragen fondsen bij aan hun missie?), de doelbestedingen (o.a. welke doelen, thema’s, doelgroepen worden gesteund?) en als onderdeel van het fondsenonderzoek is er een specifiek blok met vragen voor corporate foundations. Binnen het fondsenonderzoek zijn corporate foundations nog niet eerder als aparte categorie bestudeerd. Dit deelonderzoek naar corporate foundations wordt uitgevoerd in samenwerking met onderzoekster dr. Lonneke Roza van de Rotterdam School of Management (RSM). Zij is ook betrokken bij het Corporate Foundations Forum van Stichting Lenthe, waarvan de eerste bijeenkomst op 6 februari plaatsvindt.
Generatieverschillen in kaart
Om wetenschap en praktijk dichter bij elkaar te brengen en de praktische toepasbaarheid van het onderzoek te versterken worden op 4 november vast de eerste resultaten van het deelonderzoek ‘Generatieverschillen in geefgedrag en vrijwilligerswerk’ exclusief voor leden van Goede Doelen Nederland gepresenteerd. Centraal staan vragen zoals: ‘Hoe verschillen generaties van elkaar in geefgedrag en vrijwilligerswerk? Hoe zal het geefgedrag en vrijwilligerswerk zich de komende jaren ontwikkelen wanneer de generatieverschillen uit de afgelopen twintig jaar zich doorzetten?’. De resultaten van dit deelonderzoek worden ook als een hoofdstuk (een zogenaamde Special) in de publicatie Geven in Nederland 2020 opgenomen.
Nieuw: klankbordgroep
Het onderzoek Geven in Nederland kent al jaren een wetenschappelijke begeleidingscommissie met

Wilt u aanwezig zijn bij de presentatie van het onderzoek op 15 april? Klik hier.
Wilt u Geven in Nederland 2020 vast bestellen? Klik hier.