AMSTELVEEN (30 september) – Postbedrijf Sandd heeft de VFI-posttender gewonnen. Doordat 25 VFI-leden hun handen ineen geslagen en hun postvolume hebben gebundeld, kon VFI-Diensten scherp onderhandelen en zijn er ‘aanzienlijke besparingen’ gerealiseerd.
Nog nooit eerder hebben zoveel goede doelen deelgenomen aan een (vooraf) gecommitteerd inkooptraject. De nieuwe posttarieven voor de 25 deelnemende fondsen gaat op 1 januari 2010 in.
'Laatkomers' kunnen ook profiteren van posttarieven
VFI-leden die niet tot de voortrekkergroep behoorden, kunnen ook van de scherpe prijzen willen profiteren, kunnen (tegen betaling van een geringe instapfee) meedoen. Dit kan per 1 januari 2010, maar ook later. Leden die dat willen, moeten minimaal zestig procent van hun postvolume inbrengen. Voor goededoelenorganisaties is het verzenden van post belangrijk. Via mailings werven zij nieuwe donateurs en informeren zij hun achterban over projecten. Door postvolumes te bundelen, kunnen de goede doelen aanzienlijk besparen op hun portikosten. Lees over samen inkopen in een eerdere nieuwsbrief van de VFI.
Kwaliteit, service en MVO
Hoewel prijs bij de onderhandelingen belangrijk was, waren mogelijke kostenbesparingen niet allesbepalend. Ook criteria als kwaliteit, service en MVO speelden een grote rol. Het pakket van eisen, opgesteld in samenspraak met een groot aantal goede doelen, is altijd leidend geweest, met VFI Diensten op zijn website. ‘Sandd voldoet ruim aan alle criteria die hierin zijn benoemd.’
Sandd in de charitatieve sector
Sandd is sinds 2001 actief in de charitatieve sector. Met de gunning van het volume uit de posttender, neemt Sandd een belangrijke positie in als het gaat om de bezorging van het geadresseerd drukwerk binnen de charitatieve sector. Sandd is het op één na grootste postbedrijf van Nederland. De uiteindelijke doelstelling van Sandd is een marktaandeel van 20-25 procent in 2013.
Koepels