Extra aandacht
Volgens het Rode Kruis zouden meer jongeren moeten leren hoe ze moeten reanimeren na een hartstilstand. Volgens de NOS zouden er gemiddeld 300 mensen per week buiten het ziekenhuis een hartstilstand krijgen, terwijl maar 1 op de 6 jongeren zou weten hoe je moet een reanimatie moet uitvoeren of hoe je een AED zou moeten gebruiken. Reden genoeg voor Het Rode Kruis om specifiek de jongere doelgroep te bereiken met de nieuwe campagne. Want door direct in actie te komen als iemand in elkaar zakt, kun je volgens de organisatie een leven redden. Afgelopen zondag werd al bekend dat de interesse in reanimatiecursussen flink was toegenomen: volgens de NOS verkocht het Rode Kruis in Nederland 150 cursussen extra, vier keer zo veel als normaal op een zaterdag. Duizenden bezoekers zouden op de website van het Rode Kruis naar informatie over reanimeren hebben gezocht.Life Saving Stories
De online training op Instagram bestaat ui 35 verhalen, korte video’s met animatie en muziek, waarin de basisvaardigheden en handelingen van het reanimeren worden uitgelegd. Door middel van muziek wordt ook aangegeven op welke snelheid de reanimatie uitgevoerd moet worden. Door in een bepaald ritme door alle video’s heen te klikken leren de kijkers het juiste ritme.
Bron: NOS, het Rode Kruis
Klik hier voor de online campagne.
Lees ook: ‘Stembussen vijfde editie Young Impact Awards geopend’