Sponsorrelaties tussen bedrijfsleven en culturele instellingen gaan niet altijd over rozen. Zie de kritiek die deze week over het Stedelijk Museum en ABN Amro werd uitgestort. Bij het Concertgebouw hebben ze van dergelijke troublures geen last. Al 18 jaar wordt er nauw samengewerkt met Robeco.
In het Financieele Dagblad werd deze week ruim aandacht besteedt aan de vrij unieke sponsorrelatie. Waarom houden de partijen het al zolang met elkaar uit? Concertgebouw-directeur Martijn Sanders heeft wel een verklaring. “We staan open voor elkaars belangen. Dankzij Robeco is het functioneren van het Concertgebouw de afgelopen jaren aanzienlijk verbeterd.”
Robeco stelt dat haar personeel massaal naar de concerten gaan, die bijna worden ervaren als een ‘eerste levensbehoefte’. CEO George Moller: “De zomerconcerten zijn recessieproof.”
Opmerkelijk is dat subsidie bij het Concertgebouw een verwaarloosbare rol speelt. Geen sinecure aldus het Financieele Dagblad, want doorgaans kijken sponsor niet verder vooruit dan een jaar. Filantropiehoogleraar Theo Schuyt stelt dat Martijn Sanders een aantal mechanismen ten volle heeft benut. “Hij heeft duidelijk weten te maken dat het Concertgebouw een weliswaar mooie, maar beslist geen rijke zaal is. Sanders heeft iets heel moois in de etalage staan en veel bedrijven willen zich daarmee graag associëren. Sanders heeft bovendien een effectieve beloningsstrategie. Hij neemt zijn sponsors serieus en geeft blijk van zijn waardering. Fundraising is friendraising.”