Staatssecretaris Teeven heeft gisteren een voorstel aan de Tweede Kamer gestuurd om de regels voor werving en reclame van loterijen aan te scherpen. Teeven bevestigt dat reclameactiviteiten, zoals het per post versturen van reclamefolders, tot ergernis leiden bij consument. De Nationale Postcode Loterij, BankGiro Loterij en de VriendenLoterij zeggen blij te zijn dat Teeven de regels op kansspelreclame wil aanscherpen.
Negen van de tien consumenten vindt de reclamepost van loterijen een verspilling van papier en geld en zeven op de tien is van mening dat ze te vaak worden benaderd door loterijen. Dat zou blijken uit een enquête van de Consumentenbond onder ruim drieduizend consumenten. Daarvan is 79 procent in het afgelopen jaar benaderd door een loterij, vooral door de Postcodeloterij (78 procent). Dat loterijen blijven proberen hen over te halen loten te kopen, is voor 86 procent van de consumenten een ergernis. 16 Procent heeft weleens ongewild meegespeeld. Ze wilden één maand meespelen, maar bleken daarna aan een abonnement vast te zitten. Of ze dachten gratis mee te spelen.
Goede doelen stimulans
Bart Combée, directeur Consumentenbond : “In de reclame moet duidelijk zijn of er sprake is van een abonnement en voor hoeveel trekkingen je meespeelt. Bij een gratis lot moet duidelijk vermeld worden of er een koopverplichting is.” Dat een deel van de inleg naar goede doelen gaat, is voor ruim 35 procent een stimulans om mee te spelen maar evenzoveel consumenten gaan voor de winst.
Kansspelautoriteit
Op 1 april is de Kansspelautoriteit gestart. Die kan optreden tegen loterijen die zich niet aan de Wet op de kansspelen houden. Staatssecretaris Teeven wil die regels nu aanscherpen. Een van de voorstellen is dat loterijen gehoor moeten geven aan het verzoek van consumenten om niet meer persoonlijk benaderd te worden.
“Bevestiging van zelfregulering”
De Goede Doelen Loterijen zeggen blij te zijn met het voorstel. “Het plan betekent in feite een bevestiging van de zelfregulering die de branche al een tijdje hanteert. Hopelijk zorgt dit wetsvoorstel voor meer duidelijkheid en tevredenheid bij de consument”, aldus de gemeenschappelijke woordvoerder Martijn van Klaveren.
“Wie zijn die ondervraagde consumenten?”
Om klachten te voorkomen, hebben de loterijen de afgelopen jaren hun interne procedures aangescherpt, stelt de zegsman. Er is een reclamecode om misleidende reclame te voorkomen en het is aan de Reclame Code Commissie om op de naleving hiervan toe te zien. Van Klaveren herkent zich ook niet in het onderzoek van de Consumentenbond, waaruit de ergernis van de Nederlandse consument zou blijken jegens loterijreclame. “Wij vragen ons af wie de drieduizend door de Consumentenbond ondervraagde consumenten zijn en of deze in verhouding staan tot onze 3,5 miljoen deelnemers.”
Zelf aangeven
Omdat de Goede Doelen Loterijen geen loten in de winkel verkopen, zijn zij aangewezen op de verkoop van loten via post, telefoon of internet. Consumenten kunnen zelf aangeven of en op welke wijze zij het liefst op de hoogte gehouden willen worden, aldus Van Klaveren.
Loterijen