Met negenhonderd patiënten per jaar en 87 kamers waar zowel kinderen als ouders kunnen verblijven, is het Prinses Máxima Centrum het grootste kinderkankerziekenhuis van Europa. Het wordt morgen officieel geopend en er is de ambitie om het grootste kinderkankeronderzoekscentrum te worden. Daarvoor is onderzoek nodig. KiKa financiert als private organisatie dat onderzoek met een bijdrage van tien miljoen per jaar. Het ministerie van Volksgezondheid gaf een startsubsidie van vier miljoen euro per jaar. ‘Armoedig’, vindt wetenschappelijk directeur Hans Clevers.
Clevers is moleculair-geneticus en brak zelf internationaal door met onderzoek naar darmkanker. KiKa financiert de onderzoeksorganisatie van het Prinses Máxima Centrum met zo’n tien miljoen, door private donaties opgebrachte, euro’s per jaar. ‘Het ministerie geeft ons op dit moment vier miljoen per jaar. Dat is dus véél minder dan KiKa ons geeft’, zegt Clevers in Nieuwsuur. ‘Ik zou zeggen, dat is erg armoedig. Ik denk dat Nederland enorm trots moet zijn op dit ziekenhuis. Het is uniek dat het er staat. Als wij rekenen, hebben we recht op vijftien tot twintig miljoen euro overheidsfinanciering.’
Een woordvoerder van het ministerie van VWS laat in een reactie weten: ‘In de periode 2017-2019 ontvangt het Prinses Máxima Centrum vier miljoen euro subsidie per jaar voor de onderzoeksinfrastructuur. Over de vervolgfinanciering is VWS nog in gesprek met het Prinses Máxima Centrum.’
KiKa grootste financierder met 56,5 miljoen
Ook het researchgebouw is grotendeels betaald door KiKa. Diverse fondsenwervende acties brachten geld op voor het centrum. De campagne ‘Draag je steentje bij tegen kinderkanker’ startte al in 2013. Voor vijf euro kon een steen worden aangeschaft voor de bouw van het centrum. Donateurs kwamen als tegenprestatie op ‘The Wall of Name te staan’. Daarna volgde in 2015 onder meer de tv-actie ‘Samen tegen kinderkanker’, die aan het eind van de avond al meer dan zeven ton had opgeleverd. Vanaf dat moment waren er verschillende acties voor het centrum, waaronder nog enkele televisieacties.
Recent haalde de organisatie met de campagne ‘Ruim op voor KiKa’ in samenwerking met Marktplaats 393.727 euro op voor de financiering van de vierde verdieping. En de zestiende verjaardag van KiKa werd op 25 april gevierd met een diner met veiling. Deze veiling van spullen van bekende Nederlanders bracht 345.700 euro op.
Tot en met 2017 besteedde KiKa 56,5 miljoen aan het Prinses Máxima Centrum: acht miljoen voor de bouw, 31 miljoen voor de onderzoeksafdeling en 17,5 miljoen voor de programmafinanciering van het PMC.
Bekijk hier de uitzending van Nieuwsuur.
Fondsenwerving