Uit zijn tenen kwam het. Als vierde van vijf finalisten betrad Willem Kesteloo, medeoprichter van Physee, het podium om zijn businessplan aan de internationale jury te pitchen. De Nederlandse start-up heeft een coating ontwikkeld waarmee transparante ramen elektriciteit kunnen opwekken. Kesteloos’ pitch was vlekkeloos - enthousiast, meeslepend, overtuigend - en moderator en Green Challenge ambassadeur Winston Gerschtanowitz complimenteerde hem: 'Goede speech! Je zou zo voor het presidentschap kunnen gaan'. Nog bevangen door de adrenaline van het pitchen, repliceerde Kesteloo in volle oprechtheid: 'President? Man, we gaan de wereld veranderen!'.
![](https://cdn.xingosoftware.com/dedikkeblauwe/images/fetch/dpr_1,w_350,h_237,c_fit/https%3A%2F%2Fwww.dedikkeblauwe.nl%2Fassets%2Fupload%2Fimages%2F49%2F20160919135242_1e-2e-plaats-samen.jpg)
Om die ambitie waar te maken heeft Kesteloo nu in ieder geval een half miljoen euro tot zijn beschikking. De tweede prijs van 200.000 euro ging naar Zhengliang Wu. Zijn Duitse bedrijf Green City Solutions pakt luchtvervuiling in steden aan met 'City Trees': met mos beklede installaties die vuile deeltjes via een biologisch proces onschadelijk maken.
De Britse Harrison Leaf installeert met zijn bedrijf Steama.co microgrids in Afrika zodat de allerarmsten niet meer op hout hoeven te koken. Tonnis Hooghoudt heeft met zijn Nederlandse bedrijf Ioniqa Technologies een nieuwe methode om plastic te recyclen in handen en de Israëlische Oshik Efrati bouwt installaties die keukenafval omzetten in biogas.
Extra prijzen
'Jullie zijn allemaal winnaars', had Gerschtanowitz de finalisten meermaals op het hart gedrukt gedurende de spannende finale. Hij bedoelde dat de finalisten met hun plaatsing bij de laatste vijf al de meeste van de 292 inzendingen uit 61 landen achter zich hadden gelaten, dat was op zichzelf al een winnaarsprestatie. Tenminste, dat dacht iedereen dat hij bedoelde. Vlak voor het bekendmaken van de eerste en tweede plaats, kwam de organisatie met een verrassing. De laatste drie finalisten kregen elk ook 100.000 euro. Een eenmalige gebeurtenis ter ere van het tienjarige bestaan van de Green Challenge die van alle finalisten winnaars maakte.
Investeringsfonds voor duurzame ondernemers
De dag had nog meer feestelijke aankondigingen in petto: Stichting Doen heeft met een contributie van de Postcode Loterij een investeringsfonds opgericht met een startkapitaal van 2,5 miljoen euro. Het Postcode Loterij Green Challenge investeringsfonds is nauw verbonden aan de wedstrijd. De finalisten van alle jaren kunnen een investeringsaanvraag doen bij het fonds.
De wedstrijd is de grootste in zijn soort wereldwijd. Het ondersteunt duurzame ondernemers niet alleen met prijzengeld, maar ook met een accelerator-programma bij start-up mentor Rockstart en met hulp om de juiste netwerken te bereiken. Toch kunnen duurzame ondernemers in het algemeen en de wedstrijdfinalisten in het bijzonder extra hulp gebruiken. De experimentele aard van de Green Challenge start-ups maakt het moeilijk investeerders te vinden, omdat conventionele beleggers het vaak niet aandurven. Met het nieuw opgerichte investeringsfonds wordt dit hiaat ondervangen met goede doelengeld.