“Populaire werkgevers zijn maatschappelijk betrokken”

“Populaire werkgevers zijn maatschappelijk betrokken”
“Populaire werkgevers zijn maatschappelijk betrokken”
23 augustus 2012
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

De meest geliefde werkgevers van Nederland hebben gemeen dat ze maatschappelijk betrokken zijn. Dat blijkt uit onderzoek van Effectory en VNU Vacature Media.

Medewerkers van de honderd beste werkgevers van Nederland zijn positief over de mate waarin hun organisatie bijdraagt aan maatschappelijke aspecten zoals het milieu, goede doelen of het welzijn van de lokale omgeving. Zij geven hun werkgever hiervoor het rapportcijfer 6,9. Medewerkers van andere organisaties geven hun organisatie hiervoor gemiddeld een 6,4, een halve punt minder. De mate waarin een organisatie bijdraagt aan de maatschappij blijkt volgens dit onderzoek heel belangrijk te zijn voor de populariteit als werkgever.

Trots
Maatschappelijk betrokken organisaties scoren over de gehele linie beter dan andere organisaties. Hun medewerkers vinden hen als organisatie leuker dan gemiddeld (score 7,7 ten opzichte van een 6,9 bij andere organisaties). Ook zijn zij oprecht trots op hun werkgever (score 7,1 ten opzichte van een 6,3 elders) en hebben zij het gevoel echt bij hun organisatie te passen (rapportcijfer 7,5 tegenover een 7,0 bij andere organisaties).Zij hebben het gevoel dat de organisatie als geheel succesvoller is (score 7,3 ten opzichte van een 6,3 elders).

Algemene tevredenheid
Het onderzoek naar goed werkgeverschap is dit jaar voor de elfde keer gehouden.  Aan het onderzoek namen 269 organisaties deel. De positie die organisaties op de ranglijst krijgen is gebaseerd op de algemene tevredenheid van de eigen medewerkers. De respondenten in het Beste Werkgeversonderzoek zijn ondervraagd over hun werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, organisatie, collega’s, leidinggevenden, beloning en ontwikkelingsmogelijkheden.

Het onderzoek is gekoppeld aan de Beste Werkgevers Award 2012, die op 9 oktober 2012 in Amsterdam wordt uitgereikt.