Langzaamaan worden de snelwegen weer voller net als de inbox en de agenda. Ook starten trainingen en congressen weer op, net als de jaarplan processen, waar innovatie hopelijk een vast onderwerp op de agenda is geworden. DDB-Expert Ellen Janssens geeft drie tips om je 'innovatie-radar' scherp te houden.
De noodzaak tot samenwerking tussen de afdelingen, draagvlak onder het management, een gezamenlijke visie op waarom, waar en hoe innoveren. Op het reserveren van budget én tijd, inrichten van processen en het veranderen van de mindset. Van risico-aversie naar een cultuur waarin fouten maken mag, creativiteit en ondernemerschap wordt gestimuleerd.
Op elk niveau in de organisatie, werkvloer tot directie, komt daar nog een belangrijke factor bij. Je eigen mindset en ontwikkeling. Hoe open sta je voor nieuwe ideeën, nieuwe invloeden? En... hoe belangrijk vind je het dat jij en je medewerkers daarvoor open staan?
Drie tips om jezelf en je medewerkers te blijven ontwikkelen, de ‘innovatie-radar’ aan te (blijven) scherpen:
1. Bezoek congressen, volg webinars, abonneer je op interessante nieuwsbrieven uit binnen- en buitenland.
Het heeft mij altijd enorm verbaasd hoe twee medewerkers met dezelfde kennis en ervaring naar hetzelfde congres kunnen gaan, en de één geïnspireerd en gemotiveerd terug komt, en de ander met de mededeling ‘niets nieuws gehoord’. Deels zal dit een gevolg zijn persoonlijke voorkeuren, niet iedereen wil en kan even innovatief zijn, denken in kansen, zien van mogelijkheden.
Cultiveer die juiste mindset (denken in kansen) maar reserveer ook tijd en de ruimte in de diverse hoofden om nieuwe ideeën te zien, horen en laten ‘broeden’. Als je dan toch de tijd neemt voor zo’n congres/webinar (selecteer wel het kaf van het koren), zorg dan ook dat je er optimaal profijt uit haalt. Gebruik de tijd om te netwerken, volg de juiste sessies (of laat je eens verrassen), spreek eens wat leveranciers bij de eventuele stands.
2. Reserveer tijd en ruimte voor ‘de benen op tafel’ met vakgenoten.
Reserveer je tijd om echt vrijuit van gedachten te wisselen met je eigen team? Doe eens een game of brainstorm. Maar, kijk vooral ook eens buiten je eigen organisatie, en drink eens een kopje koffie met vakgenoten binnen en buiten de branche.
Bij de diverse innovatie onderzoeken (o.a. vorig jaar) binnen de branche waarbij ik afgelopen tijd was betrokken, kwam steeds weer naar voren: veel interesse in uitwisseling van ideeën en ervaringen, in ‘keukentafel’ gesprekken, in samenwerking. In de praktijk lijkt hier echter helaas vrij weinig van terecht te komen. Waarom? Waan van de dag?
Mijn persoonlijke ervaring is dat dit soort gesprekken altijd inspirerend zijn, nieuwe energie geven, beide partijen er met frisse ideeën uitkomen. Maar ook nuttige input geven over waar je als organisatie en/of als persoon nog verbeteren kunt. Ik sta persoonlijk altijd open voor een uitnodiging voor een (al dan niet virtuele) kop koffie, en weet dat velen met mij dat zijn!
3. Betrek je achterban!
Een groot deel van je vrijwilligers, donateurs en partners wil graag feedback geven en meedenken, het is een andere (en vaak zeer gewaardeerde) vorm van betrokkenheid. Je doet er waardevolle ideeën op, van het verbeteren van je huidige dienstverlening (meer incrementele innovatie) tot mogelijk volstrekt nieuwe ideeën om de relatie met je donateurs te versterken en nieuwe donateurs te werven. Sterker nog, de investering en geld zal zich ongetwijfeld terug betalen: “the mere act of seeking feedback will boost returns”, volgens The Agitator’s ‘Fundraising Silver Bullet’.
Juist nu de jaarplannen weer worden gemaakt, is het tijd om dit structureel in je eigen agenda, maar zeker ook in die van je medewerkers op te nemen. Verloren tijd? Nee zeker niet. Wat gaat het opleveren? Gemotiveerde medewerkers (let op: alleen mits er ook ruimte is om met die nieuwe ideeën aan de slag te gaan), frisse ideeën, waardevolle feedback, loyalere achterban en meer innovatieve slagkracht.
Is innovatie dan alleen persoonlijk leiderschap? Zeker niet, ik zie helaas genoeg innovatieve fondsenwervers (die te lang als ‘lone wolf’ hebben geopereerd) de organisatie of zelfs de branche na korte tijd weer verlaten. Nu is hét moment om de synergie tussen die persoonlijke drive en het organisatiebelang te optimaliseren.
* Ellen Janssens is sinds begin 2019 Innovatie-expert bij De Dikke Blauwe. Zij is zelfstandig innovatieadviseur en momenteel a.i. teammanager Fondsenwerving bij de Hersenstichting. Ellens ambitie is het versnellen van (open) innovatie om daarmee de impact van goede doelen nu en in de toekomst te vergroten. Ellen heeft haar sporen verdiend als innovatiemanager bij de Hartstichting en als zelfstandig innovatie adviseur al diverse goede doelen ondersteund in het versnellen van innovatie.
Wilt u meer van Ellens bijdragen voor De Dikke Blauwe lezen? klik hier.
Fondsenwerving