Om met onze muziek betekenisvol te blijven moeten we meer doen dan concerten geven met de bekende klassieke werken, zegt directielid David Bazen: ‘Elk seizoen weer kunnen we met steun van schenkers het verschil maken met bijzondere artistieke projecten. Denk aan producties waar we andere kunstvormen bij betrekken, met concertante opera’s en composities van hedendaagse componisten.’
Nieuw publiek
Muziek maakt het leven volgens Bazen mooier en rijker: ‘We willen dat gegeven met zoveel mogelijk mensen delen. We voelen de verantwoordelijkheid én de noodzaak om onze hand uit te steken naar een nieuw publiek.’ Dat lukte in september al aardig buiten de concertzaal in het Westerpark. De formele concert-etiquette viel plotseling weg. Buurtgenoten kwamen met kinderen spontaan af op het orkest en de picknickbanken. Om met eigen hapjes en drankjes te luisteren naar het Concertgebouworkest. In weer en wind …Als directielid heeft Bazen veel contact met de orkestleden. Ze zijn volgens hem hongerig naar nieuwe ontwikkelingen, juist in economisch onzekere tijden. ‘Ze vragen mij: hoe kunnen we relevant blijven, wat kunnen we beter doen?’ Ideeën genoeg, maar investeren in een vernieuwende artistieke koers is kostbaar, weet Bazen als geen ander. ‘We kunnen dit alles alleen dankzij de steun van onze schenkers. Zij zorgen ervoor dat het orkest – ongeacht de richting waarin de economische en politieke wind waait – zich kan inspannen voor een gezonde toekomst.’
Nieuwe chef-dirigent
Met het Finse natuurtalent Klaus Mäkelä, slechts 27 lentes jong, breekt een nieuwe tijdperk aan na de onverkwikkelijke Me Too-affaire met de Italiaanse maestro Daniele Gatti. Mäkelä, nu nog 'artistiek partner' en vanaf 2027 chef-dirigent, zegt over het orkest: ‘Mindblowing. Je hoeft de klank van het Concertgebouworkest maar één keer te horen om deze voor altijd te bewonderen. Deze klank moeten we behouden en koesteren.’De jonge maestro krijgt de komende jaren te maken met een nieuwe generatie orkestmusici want ook bij het Concertgebouworkest gaan mensen met pensioen. Het orkest runt al twintig jaar zijn eigen Akademie met aanstormend orkesttalent. Inmiddels een complete opleiding tot orkestmusicus. Stuk voor stuk kampioenen op de vierkante meter. Mäkelä: ‘Ik wil de orkestleden laten schitteren. Ben er trots op dat het orkest samen met mij een nieuw tijdperk tegemoet wil gaan.’
Impact maken
Resumerend: het Concertgebouworkest, een van ’s wereld beste orkesten, wil impact blijven maken. Wat sinds 1888 is opgebouwd niet door de waan van de dag laten afbreken. Vragen die daarbij steeds weer centraal staan: Waarom doet het orkest wat het doet? Hoe weet het dat dit werkt? Doen de muzikale inspanningen er werkelijk toe? Maakt het orkest waar wat het belooft? Wat draagt het orkest bij aan een betere wereld? Dat is impact maken.En als dat lukt is er de magie van het live concert. Want regelmatig zijn er momenten dat alles op zijn plaats lijkt te vallen. Omdat de orkestmusici zo goed op elkaar zijn ingespeeld, kunnen ze precies aanvoelen wat hun collega’s willen (en zullen) doen. Het is dan of een orkest van honderdtwintig musici als één individu ongedeeld muziek maakt. Het zijn de bijzondere muzikale momenten in de concertzaal. Momenten van vervoering.