Opta bevestigt consumenten-irritatie verkooptelefoontjes

9 februari 2011
Nieuws | | Validatie & Toezicht

AMSTELVEEN (9 februari) - Op 1 oktober 2009 is het nieuwe wettelijke Bel-me-niet Register in werking getreden. Het eerste jaar heeft OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, bijna 10.000 klachten ontvangen over ongewenste verkooptelefoontjes via informatieloket ConsuWijzer. Zeven procent van de klachten ging over goede doelen. Er staan op dit moment ruim 5,6 miljoen telefoonnummers ingeschreven bij het Bel-me-niet Register. Bijna alle ingeschrevenen laten ook telefoontjes van goede doelen blokkeren.


De top 5 van telemarketingklachten gaat over telefonie & televisie (12%), energie (12%), loterijen (11%), kranten & tijdschriften (8%) en goede doelen (7%). OPTA is zo'n 48 onderzoeken gestart naar vermoedelijke overtredingen van de telemarketingregels. Deze bedrijven veroorzaken ongeveer 80% van de klachten bij ConsuWijzer over ongevraagde telemarketing. Twee bedrijven hebben inmiddels een boete gekregen. OPTA kan bedrijven die zich niet aan de regels houden, bestraffen met boetes tot maximaal 450.000 euro per overtreding.

 


Gebeld ondanks bij Bel-me-niet Register

Via www.consuwijzer.nl kunnen consumenten hun klachten over telemarketing direct bij OPTA indienen. Het afgelopen jaar is ruim 9.500 keer via dit online formulier gebeurd. 21% van deze klachten gaat over gebeld worden door bedrijven die een klantrelatie hebben (gehad) met de betreffende consument. Het bellen door bedrijven waar je ooit iets gekocht hebt, blijkt een grote bron van irritatie te zijn voor consumenten. Daarnaast blijken bedrijven gebruik te maken van contactgegevens die verkregen zijn via online prijsvragen of enquêtes om het Bel-me-niet Register te omzeilen. Dit mag echter alleen wanneer een consument uitdrukkelijk en ondubbelzinnig verzoekt om contact. OPTA heeft leveranciers van dergelijke contactgegevens hierover gewaarschuwd.