De Nationale Goede Doelen Loterijen publiceerden hun cijfers eind vorige week. Belangrijkste conclusie is dat de loterijen voorlopig weinig van de recessie merken. Weliswaar nam het aantal deelnemers de laatste maanden van 2008 iets af, maar de daling is relatief beperkt.
Er wordt door Novamedia - het bedrijf achter de loterijen - overigens wel serieus rekening gehouden met de economische tegenwind. Directeur Boudewijn Poelmann acht het niet ondenkbaar dat het aantal deelnemers in 2009 verder terugloopt en dat dus ook de opbrengsten en afdrachten aan de goede doelen onder druk komen te staan.
Wat de cijfers betreft: de Nationale Postcode Loterij, de BankGiro Loterij en de Sponsor Bingo Loterij brachten in 2008 699 miljoen euro op. Van dit bedrag werd 350 miljoen euro uitgekeerd aan de beneficianten.
Ander opvallend nieuwtje: de aandelen Novamedia worden ondergebracht in de Stichting Novamedia Fundatie. De oprichters van het bedrijven willen hun aandelen aan de stichting schenken of overdragen.