Eerst het goede nieuws: 70% van de door Onze Wereld geënquêteerden zegt dat de kredietcrisis geen gevolgen zal hebben voor het geefgedrag. Dat neemt niet weg dat 30% zegt wel op giften aan goede doelen te bezuinigingen. Iets meer dan de helft van deze respondenten gaat het rustiger aan doen, de rest stopt helemaal met het geven van geld.
Misschien dus tijd om iets aan de ergernis over al te agressieve werving te doen? Want er is nog steeds veel irritatie: 70% van de bevolking ergert zich aan wervingsmethoden. Het gaat wel de goede kant op, want een jaar terug was dit nog 75%. De grootste ergernis: thuis gebeld worden met de vraag om donateur te worden.
De afname van het aantal gevers lijkt tot stilstand gekomen, want in 2008 hebben ongeveer evenveel burgers geld aan goede doelen gegeven als in 2007. Van die gevers vindt meer dan de helft dat door hem/haar genoeg wordt bijgedragen aan een betere wereld. Opvallend: het aantal vaste donateurs loopt terug: van 50 naar 43%. De fondsen moeten dus harder gaan werken voor hun geld.
Vertrouwen Nederlanders kleine of grote fondsen meer? Het lijkt erop dat de grote fondsen nog steeds verhoudingsgewijs minder goed liggen. Slechts 12% geeft liever aan een groot fonds dan aan een kleintje. Ruim zestig procent vindt dat er niet genoeg verantwoording over bestedingen wordt afgelegd. Bijna dertig procent klaagt daarbij specifiek over de grote organisaties.
Zie ook: www.onzewereld.nl