Online donatiebedrag op laagste niveau

Online donatiebedrag op laagste niveau
Online donatiebedrag op laagste niveau
18 januari 2013
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Het gemiddelde online donatiebedrag aan goede doelenorganisaties in 2012 is op het laagste niveau uitgekomen sinds de meting van het online geefgedrag in 2006 werd gestart. Het gemiddelde donatiebedrag was in 2012 59 euro. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting GeefGratis.

GeefGratis onderzocht de verschillen in geefgedrag tussen mannen en vrouwen. Mannen blijken in vergelijking tot vrouwen in absolute donatiebedragen online meer te doneren aan goede doelen. Het jaar 2012 is hier geen uitzondering op. Mannen gaven in 2012 gemiddeld per donatie 70,18 en vrouwen 47,83. Maar, zoals onderzoek van René Bekkers al eerder aangaf, vrouwen geven wel vaker en sneller. Als er naar de absolute aantallen wordt gekeken dan blijken vrouwen dus vrijgeviger te zijn dan mannen.

Dieptepunt
Voor vrouwen geldt dat het gemiddelde donatiebedrag op het laagste niveau is uitgekomen sinds de meting in 2006 werd gestart. Vrouwen blijken onder invloed van de crisis dus minder uit te geven aan goede doelen in vergelijking met mannen. Ook bij de mannen geldt dat het gemiddelde donatiebedrag omlaag gaat, maar het dieptepunt werd bij mannen in 2010 bereikt. Toen gaf een man gemiddeld € 68,06 per donatie aan een goed doel.

Verantwoording cijfers online geefgedrag
Het geef indexcijfer man vs. vrouw is gebaseerd op meer dan 75.000 online donaties tussen 2006 en 2012 aan meer dan 3.000 goede doelen in Nederland en betreft dus de feitelijke online geldtransacties via bijvoorbeeld iDEAL, PayPal, creditcard, et cetera. Het gehele onderzoek met alle cijfers vanaf 2006 is in te zien en te downloaden als infographic of een excel sheet.