Onderzoekje: websites grote doelen laten te wensen over

2 oktober 2008
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

AMSTELVEEN (2 oktober) - Goede doelen laten kansen liggen bij het online werven van nieuwe donateurs. Althans, volgens het bureau OnlineResults. Het bedrijf vergeleek de websites van 12 bekende goede doelen met elkaar en deelde rapportcijfers uit. KWF Kankerbestrijding bleek het beste jongetje van de klas.


OnlineResults, een bureau voor online marketing en strategie, beoordeelde de websites van de twaald op aspecten als vindbaarheid, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Het bezoeken van de websites leverde heel wat ergernis op. Zo wordt volgens OnlineResults op de site van het Astma Fonds vrijwel na iedere klik een nieuw scherm geopend, is op sommige sites de omgeving waar credit card gegevens moeten worden verstrekt niet veilig of opent de donatiemodule niet in de Firefox browser. Ook de vindbaarheid bij zoekmachines laat te wensen over.

 


OnlineResults stelde een ranglijst op aan de hand van rapportcijfers:

 


KWF Kankerbestrijding: 8,6

Reumafonds: 8,6

Nierstichting: 8,3

Nederlandse Hartstichting: 8,1

Maag Lever Darm Stichting: 8,1

Aidsfonds: 7,8

Alzheimerstichting: 7,8

Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind: 7,8

Trombosestichting: 6,7

Sanquin: 5,8

Astmafonds: 5,6

Stichting Spieren voor Spieren: 5,3

 


Het mag geen verbazing wekken dat OnlineResults non-profits adviseert om hun websites nog eens grondig te laten anylseren, teneinde meer donateurs te kunnen trekken. Laat dit nu net de core business van het bureau zijn...

 


Zie ook: www.onlineresults.nl