Onderzoek loyaliteit donateurs

8 december 2011
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

AMSTERDAM (8 december) - Dunck Loyalty Marketing heeft in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen onderzoek gedaan naar de loyaliteit van donateurs. Het overgrote deel van de ondervraagden heeft vertrouwen in de besteding van hun bijdrage, maar slechts de helft is echt loyaal aan een goed doel.


Zes goede doelen namen deel aan het onderzoek: Wereld Natuur Fonds, Greenpeace, Artsen zonder Grenzen, Plan Nederland, Astma Fonds en Nationaal Epilepsie Fonds. Meer dan 20.000 donateurs van deze doelen zijn uitgenodigd om deel te nemen aan het online onderzoek, waarvan 2.350 mensen de vragenlijst hebben ingevuld.


Vertrouwen in besteding

Meer dan 80 procent van hen heeft er vertrouwen in dat het geld op de juiste wijze wordt besteed. Goede doelen worden beoordeeld als bekwaam, welwillend en integer. Ook over de terugkoppeling vanuit het goede doel zijn de meeste donateurs (meer dan 70 procent) tevreden. Goede doelen doen dus voldoende om donateurs te vertellen waar zij mee bezig zijn.



Helft van de donateurs loyaal

Toch voelt slechts één op de drie donateurs zich ook echt betrokken bij het goede doel. Dit wordt voornamelijk verklaard doordat donateurs niet het gevoel hebben dat zij persoonlijk van belang zijn voor het goede doel. Daarnaast geeft slechts de helft van de ondervraagden aan dat zij het goede doel ook in de toekomst zullen steunen. Bovendien neemt de intentie tot steunen af wanneer de donateur het financieel minder krijgt.


Net Promotor Score teleurstellend

Veel reclame maken donateurs ook niet. Een krappe 30 procent bevelen goede doelen aan bij anderen. Dit is een opmerkelijk laag percentage. De Net Promoter Score, die klantloyaliteit meet, is met een gemiddelde van -38 dan ook teleurstellend. In vergelijking met andere branches scoren goede doelen zelfs lager dan energieleveranciers en verzekeraars.