Onderzoek: goede doelen bewaken hun merk slecht

19 mei 2005
Nieuws | | Goede doelen

Een goed doel is een merk, waarvoor een betrouwbare uitstraling en herkenbaarheid door consistentie van levensbelang zijn. Toch verdient de manier waarop Nederlandse hulporganisaties hun merk bewaken maar een mager zesje. Aldus een onderzoek van drs. Cyril van Sterkenburg, dat afgelopen week gepubliceerd werd door het Centrum voor Marketingcommunicatie GVR.

 

De wereld hangt aan elkaar van toevalligheden. Een tijdje terug wilde Cyril van Sterkenburg, toen studente aan de Universiteit van Amsterdam en stagiaire bij bureau Vandejong, in het kader van het project Neau meer weten over merkcommunicatie in de chari-branche. Er bleek echter vrijwel niets over dit onderwerp te zijn geschreven. En dus startte Van Sterkenburg zelf maar een onderzoek. 

 

Niet adequaat
De onderzoekster beperkte haar blik tot Nederlandse hulporganisaties met CBF-keurmerk die internationaal opereren. Een groot aantal organisaties werd gevraagd informatie beschikbaar te stellen. De respons viel niet mee.