Stichting Donateurs belangen heeft in samenwerking met onderzoeksbureau DirectResearch Nederlandse donateurs gevraagd wat zij belangrijk vinden in het kader van voorkeuren, keuzevrijheid, privacy en ethische fondsenwerving. De resultaten laten zien dat privacy en keuzevrijheid erg belangrijk zijn voor donateurs.
UIt het rapport: Ruim twee op de drie donateurs vinden het niet oké om (verplichte) privacygegevens te delen. Onder ruim de helft van de donateurs bestaat belang voor de ontwikkeling van een app waarin kan worden aangegeven of goede doelen aan de deur mogen bellen.
De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek in het kort:
- 71% gevers wil anoniem kunnen geven zonder privacy data te hoeven delen
- 69% gevers wil tijdens het doneren weten wat netto het goede doel ontvangt
- 83% gevers wil niet dat hun privacy gegevens gedeeld of verkocht worden
- 87% gevers wil niet dat er profilering plaatsvindt op gedeelde privacy
- 74% gevers vindt het belangrijk dat de spelregels voor alle goede doelen gelijk zijn
- 69% gevers wil dat er rekening gehouden wordt met wensen & voorkeuren
- 59% gevers wil aan kunnen geven of goede doelen aan de deur mogen aanbellen
- 79% gevers Wil dat goede doelen informatie delen mbt besteding donaties
- 66% gevers vindt het NIET okay om verplichte privacy gegevens te delen
Voor het hele alle onderzoek klik hier.