AMSTERDAM (6 oktober) - Uit onderzoek van adviesbureau VODW in opdracht van Fondsnieuws blijkt dat er sprake is van een groot perceptieverschil tussen beleggingsadviseurs en particuliere klanten over de kern van de adviesrelatie. VODW ondervroeg 16.000 mensen die als gebruikers verbonden zijn aan Fondsnieuws.
Adviesrelatie verandert
Het onderzoek geeft onder meer aan dat beleggingsadviseurs aan het intakegesprek de hoogste prioriteit geven, terwijl de klant meent dat de toegevoegde waarde van de adviseur vooral samenhangt met de selectie fondsen en/of aandelen. Het is goed mogelijk dat deze adviesrelatie in de komende jaren zal veranderen, aangezien minister De Jager van Financiën een einde wil maken aan het bestaande provisieverbod en tot een nieuwe prijsstructuur wil komen met een adviesfee.
Provisieverbod goede zaak
Zowel een meerderheid van de beleggingsadviseurs (57%) als van de particuliere beleggers (77%) vindt het een goede zaak dat het provisieverbod komt. Ook delen adviseurs (90%) en particuliere beleggers (77%) in grote meerderheid de opvatting dat het redelijk is dat er voor beleggingsadvies kosten in rekening worden gebracht. Maar 77% van de particuliere beleggers die nu een advies- of beheercontract heeft, zegt dat de invoering van de adviesfee wel reden is de adviseur kritischer te beoordelen. Een kwart van deze respondenten geeft aan na invoering van een adviesfee minder gebruik te gaan maken van de adviseur.
Toegevoegde waarde onafhankelijke adviseur groter
Een andere opvallende uitkomst van het onderzoek is dat 58% van de klanten denkt dat de toegevoegde waarde van een onafhankelijke adviseur groter is dan die van een adviseur die verbonden is aan een grootbank. "Het verdwijnen van de kick back op beleggingsfondsen zet een behoorlijke druk op de klantrelatie", zeggen Iris van de Looij en Marcel van Brenk van VODW. "Consumenten zullen private banks en vermogensbeheerders niet zomaar weg laten komen met een aangepaste tarifering. De rol van de adviseur wijzigt sterk door de toegenomen prijstransparantie, waardoor de klant zal de adviseur kritischer zal benaderen. Aanbieders worden dus gedwongen scherpe keuzes te maken waarin ze echt willen excelleren en hoe ze dit het beste aan de klanten kunnen overbrengen."
Wetenschap & Onderzoek