Onderzoek: bedrijven blijven beleidloos geven

12 oktober 2010
Nieuws | | Organisatienieuws

AMSTELVEEN (12 oktober) - Crisis of niet, driekwart van de Nederlands bedrijven geeft geld, goederen of vrijwilligers nog altijd op regelmatige basis aan lokale of nationale goede doelen. Zoals ook al uit eerder (sponsor)onderzoek bekend, zijn de giften vaak meer gebaseerd op de persoonlijke voorkeur van de beslisbevoegde manager dan op een welbewust beleid. Keurmerken spelen hierbij geen doorslaggevende rol. Dit blijkt uit onderzoek dat 3M Fonds in samenwerking met een vijftiental goede doelen heeft gedaan de afgelopen maanden.

De goede doelenorganisaties,waaronder Cliniclowns, Natuurmonumenten en Prins Bernhard Cultuurfonds, wilden graag meer kennis vergaren over het geefgedrag van bedrijven. Het 54 pagina's tellende rapport, dat naast de uitkomsten ook conclusies en aanvullende achtergrondinformatie bevat, werd vorige week aangeboden aan vertegenwoordigers van de participerende goede doelen. Het onderzoek bestond naast paneldiscussies uit een digitale enquête onder circa 500 managers.

Weinig verrassende uitkomsten

Het onderzoek laat een aantal uitkomsten zien in lijn met eerdere bevindingen naar geefgedrag en sponsoring van bedrijven. Zo blijkt uit dit onderzoek dat een overgroot deel van het bedrijfsleven (61%) geen formeel geefbeleid heeft. Dit verklaart mogelijk waarom een lange termijnrelatie met een goed doel minder belangrijk wordt geacht in het keuzeproces (slechts belangrijk voor 26% van de onderzoekspopulatie en dan nog meer in het bijzonder voor bedrijven met meer dan 250 werknemers).

Bedrijven overwegen meerdere keren per jaar donaties te doen aan goede doelen, in plaats van één keer per jaar te bepalen of en hoeveel aan goede doelen wordt gegeven. Een andere bevinding is de prominente rol van de voorzitter Raad van Bestuur/Algemeen Directeur bij beslissingen over steun aan goede doelen. De ‘persoonlijke betrokkenheid' scoort het hoogst op de vraag welke aspecten het belangrijkste worden gevonden bij het steunen van goede doelen. Het ‘bedrijfsresultaat' komt dan op de tweede plaats. 

Keurmerk

Over het algemeen zijn de keurmerken voor goede doelen goed bekend (57%) binnen het bedrijfsleven, zo blijkt uit het onderzoek. Deze keurmerken spelen echter geen doorslaggevende rol (17%) in het beslissingstraject van bedrijven. Bedrijven geven overwegend financiële ondersteuning (bijna 60%). Bij de grotere bedrijven is het aandeel ‘beschikbaar stellen van vrijwilligers' twee maal zo hoog (bijna 30%) als bij bedrijven met minder dan 20 werknemers.

Klik hier voor een samenvatting van het onderzoeksrapport