Onderzoek: AZG heeft beste imago, WNF is het meest transparant

2 juni 2005
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Goede doelen scoren goed in een recent reputatieonderzoek dat zakenblad Incompany begin dit jaar liet uitvoeren naar de aantrekkingskracht en het imago van bedrijven, organisaties en instellingen. Artsen zonder Grenzen heeft het beste imago, gevolgd door het Wereld Natuur Fonds. Die laatste organisatie gaat bovendien aan kop in de transparantie top-10.

Begin dit jaar liet het zakenblad Incompany onderzoek doen naar facetten die de aantrekkingskracht en het imago van bedrijven, organisaties en instellingen bepalen. Hierbij werden in een eerste fase drieduizend hoger opgeleide professionals gevraagd een oordeel te geven over aantrekkingskracht. Tussen multinationals als Shell (1), de banken, Philips en KPN wisten zes goede doelen door te dringen tot de beste vijftig. Het Wereld Natuur Fonds (26e) gaat voorop, gevolgd door Artsen Zonder Grenzen (30e), Unicef (38e), Greenpeace (39e), Novib (47e) en Amnesty International (48e).

Vervolgens is in een tweede fase uit een lijst van vijfhonderd aantrekkelijke organisaties aan 1700 beslissers uit het midden- en grootbedrijf gevraagd naar het imago. Hier staat Artsen Zonder Grenzen aan de top, direct gevolgd door Wereld Natuur Fonds (2), Schiphol, KLM en Unicef (5) en iets lager in de top vijftig Greenpeace (34). Van deze organisaties, aangevuld met War Child (52e) en Plan Nederland (430e) is vervolgens in een derde fase afzonderlijk aan vijfhonderd geselecteerde beslissers gevraagd op twaalf imagoaspecten aan te geven welk beeld ze hebben.