Iedereen in het communicatievak weet het: onderstrepen in je mailings werkt. Ja, het is lelijk en het ziet er goedkoop uit, maar het is bewezen dat het succesvol is. Maar je moet er wel goed in zijn. Daarom een aantal tips voor de juiste manier om je direct mail van dikke strepen te voorzien.
Vermijd voornaamwoorden
Een zin onderstrepen als Ze hebben het nu nodig! is niet slim. De donateur weet immers niet wie ‘ze’ zijn en wat ‘het’ is. Totale tijdverspilling van de donateur.
Niet te veel, niet te weinig
Te veel onderstreping heeft hetzelfde effect als geen onderstreping: je weet niet waar je moet beginnen. Houd daarom als leidraad drie, maximaal vier onderstrepingen per pagina aan.
Benadruk waar de donateur om geeft
Als je nadruk legt op een zin als: Onze programma's zijn het meest effectief! benadruk je wat jouw organisatie belangrijk vindt. Er is geen donateur die wil horen hoe goed je organisatie is. Ze scannen naar dingen waarin ze geïnteresseerd zijn. Leg dus liever de nadruk op zinnen als Vanwege het aantrekken van fondsen verdubbelt de impact van uw gift! Of Ik weet dat je om eenhoorns geeft en de lokale kudde is in groot gevaar!
Drama is interessant
Als de boodschap van jouw organisatie drama bevat, onderstreep dat dan. Een voorbeeld: Met vijf euro redt u dit leven. Of: Bijgaand treft u het plan aan waarmee we door fondsenwerving dit probleem uit de wereld gaan helpen. Wees nooit saai, een beetje drama werkt juist heel goed.
Fondsenwerving