Ondernemers aan zet in Next generation ontwikkelingshulp

Ondernemers aan zet in Next generation ontwikkelingshulp
Ondernemers aan zet in Next generation ontwikkelingshulp
19 april 2019
Nieuws | | Corporate Foundations

Uit onderzoek van MVO Nederland blijkt dat 8 op de 10 bedrijven vinden dat zij een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben, meldt Pakhuis de Zwijger. Maar in de praktijk komt het er vaak niet van. Kunnen we daarmee niet stellen dat maatschappelijke activiteiten gewoon te weinig prioriteit hebben? Wordt het niet hoog tijd dat bedrijven een maatschappelijke bijdrage toepassen als structureel onderdeel van de bedrijfsvoering? Over deze vragen wordt gediscussieerd op 5 juni in de Studio van Pakhuis de Zwijger.

Over de avond meldt Pakhuis de Zwijger:
‘Er ligt een grote kans voor ondernemers in Nederland om het verschil te maken door geld, tijd en kennis te investeren in projecten waar ze direct en persoonlijk bij betrokken worden. Het is bewezen dat bedrijven die zich actief inzetten voor een maatschappelijke bijdrage succesvoller zijn. Hun werknemers hebben een grotere waardering voor het bedrijf dan voor bedrijven die niet maatschappelijk betrokken zijn, ze trekken makkelijker nieuw talent aan en worden door consumenten verkozen boven niet maatschappelijk betrokken bedrijven. Reden genoeg dus om maatschappelijke activiteiten structureel onderdeel te maken van de bedrijfsvoering. Of niet?’

Programma

‘De avond begint met de vertoning van een reportage van presentatrice Dolores Leeuwin en filmmaker Niels Ruitenbeek, zij zijn voor Net4kids bij het project Watoto Wema in Kenia geweest. Watoto Wema wordt deels gefinancierd door Nederlandse ondernemers en is een voorbeeld van doelgerichte en effectieve ontwikkelingshulp vanuit het bedrijfsleven. Na de vertoning van de reportage gaat een panel van experts op het gebied van ondernemen en filantropie met elkaar – en het publiek – in discussie. Kan de rol van bedrijven beslissend zijn ten opzichte van ontwikkelingshulp? En ligt daar de sleutel tot verandering? En hoe moeten bedrijven deze verantwoordelijkheid dan invullen?’

Aan de avond werken onder anderen mee:

  • Dolores Leeuwin, Presentatrice en documentairemaker
  • Jaco Brussé, Ondernemer Visualfabriq
  • Loek van den Boog, Voorzitter & Founder Net4kids
  • Marco Gianotten, Ondernemer Giarte
  • Marjolein van der Kolk, Directeur Watoto Wema
  • Lonneke Roza, Onderzoeker bij de Erasmus Universiteit op het gebied van corporate filantropie

(Bron: Pakhuis de Zwijger)

Lees hier het volledige bericht van Pakhuis de Zwijger. U kunt hier ook reserveren.