Novamedia richt wereldloterij op

16 februari 2012
Nieuws | | Loterijen

AMSTERDAM (16 februari) - Novamedia, eigenaar van de Postcode Loterij, gaat een wereldloterij oprichten. Deelnemers kunnen wereldwijd met hun eigen postcode meespelen, die vervolgens automatisch deelneemt aan de Britse postcodeloterij, zo meldt Het Financieele Dagblad.


Novamedia is al een tijd actief in Zweden en het Verenigd Koninkrijk, maar moet nog steeds geld toeleggen op de exploitatie. Op dit moment doen er 220.000 mensen mee op de Britse markt. Directeur Boudewijn Poelmann in het FD: "We mogen daar niet aanwezig zijn op televisie, terwijl je als loterij minimaal de televisie nodig hebt om succesvol te worden."


Ambassadeur Rafaël Nadal

Het bedrijf probeert met forse investeringen voet aan de grond te krijgen en het aantal deelnemers groeit. "In totaal is er een potentieel bereik van vier miljard mensen bij deze loterij", zegt Poelmann. Novamedia wil deze mensen vooral via sociale media. "Tennisser Rafaël Nadal is een van onze ambassadeurs. Hij heeft op Facebook en Twitter acht miljoen volgers. Die weten straks via hem van ons bestaan", aldus Poelmann.


Het is moeilijk vergunningen te krijgen in het buitenland. In het Verenigd Koninkrijk kunnen buitenlanders mee doen aan de loterijen, maar dat geldt bijvoorbeeld weer niet voor Amerikanen en Nederlanders. De loterijwereld is per land zeer afgeschermd, vergunningen zijn nauwelijks te krijgen. Poelmann spreekt geen verwachting uit over de slagingskans van de wereldloterij. "Ik zie wel", aldus de directeur.


Kenia

Novamedia is momenteel ook actief in Kenia, waar interesse zou zijn in een loterij. Het gaat dan om zo'n tien miljoenen potentiële klanten.