Nog één keer dan...

Nog één keer dan...
Nog één keer dan...
10 november 2022
Nieuws | | De Dikke Blauwe

Een tijdje terug berichtten verschillende media over het onderzoek naar de verdiensten van wervingsbureaus, waar met een zeer gesimplificeerde berekening het beeld geschetst werd dat de eerste anderhalf jaar aan donaties bij de wervinsgbureaus terecht komt en niet bij goede doelen. Onlangs is Follow the Money verder in de materie gedoken en zagen zij dat er directeuren van wervingsbureaus in villa’s wonen en in dure auto’s rijden. Volgens dezelfde versimpelde rekenmethode zouden dan die auto’s en villa’s betaald zijn met donatiegeld. Margreet Plug van Goededoelen Nederland en Coen Abbenhuis van CliniClowns schoven aan bij Radio 1, om het nog één keer uit te leggen.

Zij spraken over de waarde van werving voor goede doelen, hoe het kansen biedt om je verhaal te delen, donateurs te bereiken en dat er scherp onderhandeld wordt over de kosten. En daarbij zijn er gewoon afspraken over het percentage van de donaties dat goede doelen besteden aan wervingskosten en worden die resultaten gedeeld met donateurs. Daarnaast zijn goede doelen niet de enige klanten van wervingsbureaus en weten we niet wat voor andere inkomsten deze directeuren nog hebben.

Het programma op radio 1 was prettig om naar te luisteren. Zonder de sensatiebeluste toon die vaak te horen is als het gaat over ‘gegeven geld’. Een inhoudelijk gesprek waar argumenten en uitleg werden gegeven en iedereen (meestal) mocht uitspreken. Hopelijk was dit gesprek helder genoeg om dit onderwerp nu te laten rusten. 

Karlijn Renzenbrink
Hoofdredacteur

karlijnrenzenbrink@walburgpers.nl