Volgens de nieuwste meting van het periodieke Nederlands Donateurs Panel (NDP) lijkt het vertrouwen van donateurs in goede doelen voor het eerst terug te klimmen naar het peil van vóór de coronacrisis. Het donateursvertrouwen, dat het afgelopen jaar fors daalde, steeg tussen december 2020 en maart 2021 van -20 naar -14. Het consumentenvertrouwen kroop ook iets omhoog; van -20 naar -18.
Het NDP concludeert met haar rapport dat ‘mensen zoals altijd ook nu optimistischer zijn over hun eigen geefgedrag dan over het verwachte geefgedrag van de Nederlandse bevolking’. Uitgedrukt in een cijfer geven mensen het vertrouwen in goede doelen op dit moment een 7,2. Dat is volgens het rapport ook in lijn met het gemiddelde cijfer dat het afgelopen jaar werd gegeven. Vergeleken met het derde kwartaal van 2015, toen deze vraag voor het eerst gesteld werd, is het vertrouwen toegenomen: destijds gaven de panelleden het vertrouwen gemiddeld een 6,4. Opvallend is dat panelleden een hoger cijfer zouden geven naarmate ze hoger opgeleid zijn.
Donatieplatforms
Het NDP meet niet alleen de ontwikkeling van het donateursvertrouwen, maar kijkt ook naar donatieplatforms. Daar horen spontane acties voor een goed doel of persoonlijke acties van mensen die geld inzamelen voor bijvoorbeeld een operatie in het buitenland ook bij. Uit de meting in maart blijkt dat mensen daar over het algemeen ‘nog niet erg voor openstaan’. In een toelichting daarop zeggen de onderzoekers: ‘We zien dat 1 op de 3 mensen aangeeft het afgelopen jaar weleens een gift te hebben overgemaakt aan persoonlijke actie of via een donatieplatform. Jongeren doen dat iets vaker dan ouderen en slechts 1 op de 10 panelleden is hier echt positief over. De grote meerderheid geeft de voorkeur aan direct geven aan een (Erkend) goed doel. Er is veel twijfel of giften via donatieplatforms echt goed terechtkomen. Ook is er angst voor oplichting, gek genoeg vooral bij jongeren tot 30 jaar. Een meerderheid wil daarom beter toezicht.’
Een jaar pandemie
Tot slot werd er gekeken naar de rol van goededoelenorganisaties in de coronacrisis. Slechts 17% van de panelleden vindt dat goede doelen een cruciale positieve rol speelden tijdens de pandemie. Jongeren tot dertig zijn daarbij het meest positief (25%), veertigers het minst (9%). Een kwart vindt dat goede doelen juist niet genoeg erkenning krijgen voor hun rol tijdens de coronacrisis. Zo’n 26% beseft door de coronacrisis meer dat ‘goede doelen essentieel zijn voor de samenleving’. Bij jongeren tot 30 jaar en ouderen vanaf 60 jaar blijkt dit het hoogst en bij dertigers en veertigers wederom het laagst. Verder zou 21% van de ondervraagden bereid zijn om geld te doneren aan coronabestrijding in andere landen wanneer de crisis in Nederland op zijn einde loopt.
Bron: WWAV.
Lees hier het volledige rapport.
Lees ook: ‘CBF zet eerste stap richting erkenningsbeleid voor donatiefplatforms’
Over het NDP-onderzoek:
De index van het donateursvertrouwen wordt driemaandelijks bepaald door het Nederlandse Donateurspanel en geeft aan hoe het staat met het vertrouwen in goede doelen. Het kan dan ook als barometer dienen voor de goededoelensector.
De index van het donateursvertrouwen is qua methodiek afgeleid van het consumentenvertrouwen van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) en wordt bepaald op basis van vijf vragen over het geefklimaat, over de geefbereidheid en over het imago van goede doelen. De respondenten kunnen bij deze vragen vinden dat het beter gaat (‘de optimisten’), dat het slechter gaat (‘de pessimisten’) of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.
De metingen worden uitgevoerd door onderzoeksbureau Kien Onderzoek
op basis van een voor Nederland representatief gecertificeerd panel van respondenten van 18 jaar en ouder.
Wetenschap & Onderzoek