Bijna 4,4 miljoen mensen zijn lid van een sportvereniging, maakte NOC*NSF afgelopen week bekend. Wat heeft dat met filantropie te maken? Nou, heel veel. Voor private financiering zoekt men in de sportwereld traditioneel naar sponsordeals, maar die sponsoring loopt terug, evenals de subsidies. Dus ligt een verkenning naar alternatieve financieringsbronnen voor de hand. Steeds meer bestuurders van sportclubs horen van de enorme potten met goud die in het Land van Goed Doen wachten om opgehaald te worden…
Die naïviteit en beginnersfouten zouden de indruk kunnen wekken dat bestaande fondsenwervende instellingen nog niet zo hoeven te vrezen voor concurrentie om de geefeuro van de sportwereld. Dat zou minstens zo naïef zijn. Verenigingen in de breedtesport hebben een immense achterban van 4.367.056 leden. En dus een machtig potentieel aan schenkers en nalaters. Het is slechts een kwestie van tijd voordat de sportbestuurders kennis en ervaring hebben opgedaan met fondsenwerving. Ze hebben daarbij een machtig wapen: de emotionele betrokkenheid van leden bij hun ‘cluppie’. Een betrokkenheid waarvan veel andere fondsenwervende instellingen slechts kunnen dromen.
Nieuwe toetreders. Nieuwe kansen en nieuwe bedreigingen: de grenzen van het Land van Goed Doen worden dagelijks verlegd.
Sport