De Nederlandse goededoelenloterijen krijgen er een serieuze concurrent bij. Vanaf vandaag start het Britse Lottovate met Raffld, een loterij voor millennials. Geldprijzen worden er niet uitgekeerd, Raffld draait om 'social, epic experiences'.
Uit onderzoek van Lottovate blijkt dat jongeren veel minder vaak meespelen in een loterij dan andere leeftijdsgroepen. De reden is volgens Lottovate dat jongeren meer geven om belevenissen dan om geld. Daarnaast willen zij zelf het goede doel kiezen waar ze aan bijdragen. Die twee inzichten gebruikte oprichter Peter-Paul de Goeij als basis voor de nieuwe millennial-loterij Raffld, een loterij voor millennials, jongeren tussen de 22 tot 36 jaar.
Kritiek
De Goeij kreeg na jarenlang getouwtrek als eerste een vergunning voor toetreding tot een tot nu toe gesloten loterijmarkt. De liberalisering van de markt leidde eerder tot kritiek vanuit een aantal ontvangers van loterijgelden. Zo zeiden toenmalig directeur Wim Pijbes van het Rijksmuseum, Marc van den Tweel van Natuurmonumenten en Adriana Esmeijer van het Prins Bernhard Cultuurfonds te vrezen voor schade aan de goede doelen. In een open brief stelden ze dat buitenlandse aanbieders te weinig oog zouden hebben voor het Nederlands cultureel erfgoed. Zelf meent Lottovate dat er door de liberalisering juist meer geld voor goede doelen beschikbaar komt.
Goede doelen
De eerste doelen die via Raffld gesteund kunnen worden zijn KNGF Geleidehonden, Conservation International, Ronald McDonald Kinderfonds en CliniClowns. Deelnemers kunnen een van de doelen steunen of hun bijdrage verdelen over meerdere doelen. Als vrienden meedoen, is er meer kans. Een lot kost zestien euro, waarvan acht euro direct naar het goede doel gaat. Met één lot dingt de deelnemer vier trekkingen mee naar een prijs. Lottovate spreekt van 'een flinke investering' in de nieuwe loterij, maar hoopt de kosten binnen drie tot vijf jaar terug te verdienen en zelfs winst te maken.
(Bron: FD, RTLZ)
Organisatienieuws