Nieuwe koers KWF Kankerbestrijding

Nieuwe koers KWF Kankerbestrijding
Nieuwe koers KWF Kankerbestrijding
18 mei 2015
Nieuws | | Goede doelen

Nieuwe vindingen moeten sneller bij de patiënt kunnen komen. Dat stelt KWF in een recent persbericht. Om die reden past de organisatie haar financieringsstructuur van kankeronderzoek aan. Deze nieuwe koers komt voort uit de beleidsvisie (2015-2018) die is  gepresenteerd met de aftrap van de nieuwe campagne.

Enkele kernpunten uit de beleidsvisie
1. KWF als dirigent van kankeronderzoek
In de rol van dirigent gaat KWF het kankeronderzoek begeleiden, bijvoorbeeld door relevante partijen in onderzoek met elkaar te verbinden en samenwerking te stimuleren. Met de invoering van een nieuw financieringssysteem kan beter ingespeeld worden op de diversiteit van het hedendaagse kankeronderzoek en kan KWF op maat ondersteunen op wat er specifiek voor een bepaald onderzoek nodig is. Dat betekent dat KWF meer ruimte biedt voor (inter)nationale samenwerkingsprogramma’s, aanvullende financiering beschikbaar kan stellen bij onvoorziene knelpunten, dat er continueringsmogelijkheden zijn bij veelbelovende resultaten en dat er discontinueringsopties zijn bij veranderd perspectief. Door gericht te investeren en actief samenwerkingen aan te gaan met andere financiers wil KWF nog meer geld beschikbaar krijgen voor de kankerbestrijding. KWF onderzoekt of eventuele opbrengsten uit onze gefinancierde onderzoeken weer kunnen worden ingezet voor de kankerbestrijding. Zo heeft de patiënt binnen onze nieuwe onderzoeksfinanciering dubbel baat bij resultaten uit wetenschappelijk onderzoek.

2. Patiënten beoordelen honderd procent van het wetenschappelijk onderzoek
Om patiënten een stem te geven in de beoordeling van onderzoek is in 2011 de PatiëntenAdviesCommissie Onderzoek (PACO) opgestart. De visie van KWF is om de PACO honderd procent van de onderzoeksaanvragen te beoordelen van al het klinische en toegepaste onderzoek.

3. Jeugd tegen roken beschermen
KWF wil er onder meer voor zorgen dat tabak niet meer in het zicht wordt verkocht (zoals bijvoorbeeld in supermarkten). Maar ook dat sigarettenpakjes ontdaan worden van misleidende merksymbolen, -kleuren en andere afbeeldingen. Het kennisniveau in Nederland over de schadelijkheid van tabak is slecht, meent het KWF, zeker in verhouding met andere landen om ons heen. Om draagvlak voor de nodige activiteiten te realiseren, ontwikkelt KWF een campagne die het kennisniveau moet verbeteren.

Klik hier om de beleidsvisie te bekijken.