In de samenleving als geheel, maar in de goede doelenbranche in het bijzonder moet vertrouwen permanent onderhouden worden, vindt Herman Wijffels, die na de prijsuitreiking in oktober het stokje overneemt van juryvoorzitter Alexander Rinnooy Kan. ‘Daarom moet je laten zien wat er met de centen gebeurt. Dat is de afgelopen tijd wel gedaan met inhoud en vaak op een duidelijke manier. Maar dat periodiek laten zien met een jaarverslag is niet meer genoeg. Technische ontwikkelingen en social media maken het mogelijk om een permanente toegankelijkheid te geven.’
Herman Wijffels (1942) is geen onbekende in de wereld van de goede doelen. In 2005 stelde een commissie onder zijn leiding al een gedragscode voor goede doelenorganisaties op waarin expliciet gesproken werd over beloningen, goed bestuur en de verantwoordelijkheid van dat bestuur om grondig verantwoording af te leggen. Op het verzoek om toe te treden als voorzitter van de jury van De Transparant Prijs ging Wijffels, die als boerenzoon opgroeide in het Zeeuws-Vlaamse IJzendijke, graag in: ‘Je loopt niet rond op de wereld alleen voor jezelf.’ Dat is de manier waarop mijn ouders, mijn familie er tegenaan keken. Je bent dienstbaar aan de gemeenschap. Niet alleen in je directe omgeving, maar ook in maatschappelijke functies en besturen. Daarom is De Transparant Prijs een initiatief waar ik mij graag mee verbind.’
Niet alleen op de wereld
Net zoals Wijffels leerde dat je niet alleen voor je zelf op de wereld bent, zo leerde hij ook dat je niet ongestraft zorgeloos kunt omgaan met de natuur, voor een boer de belangrijkste bron voor zijn inkomen. Want wat je in de grond stopt, komt vroeg of laat weer boven. Dat kun je ook in figuurlijke zin zo zien, vindt hij. Als je helder bent in je manier van werken, dan kun je ook helder zijn over wat je levert. Dat versterkt het vertrouwen.
Onder het vergrootglas
Wijffels: ‘We leven in een maatschappij waarin kritischer wordt gekeken dan tien, vijftien jaar geleden het geval was. De maatschappij ontwikkelt zich. Tegelijkertijd is er in die periode iets in die maatschappij geslopen. Het gedrag van bepaalde lieden die te veel aan zichzelf dachten, hebben het maatschappelijk vertrouwen geschaad. De financiële sector is ontspoord en dat kan breder worden getrokken. Ook sommige maatschappelijke organisaties die sterk afhankelijk zijn van donaties zijn onder het vergrootglas komen te liggen.’
Permanente toegankelijkheid
Vertrouwen moet permanent onderhouden worden, vindt Wijffels. ‘Daarom moet je laten zien wat er met de centen gebeurt. Dat is de afgelopen tijd wel gedaan met inhoud en vaak op een duidelijke manier. Maar dat periodiek laten zien met een jaarverslag is niet meer genoeg. Technische ontwikkelingen en social media maken het mogelijk om een permanente toegankelijkheid te geven.’
Governance & Finance