AMSTERDAM (19 januari) - Het Zentrum für Ekönomische Wissenschaften van de Universiteit van Mannheim is samen met de werkgroep filantropische studies van de VU Amsterdam een onderzoek gestart naar de relatie Corporate Philanthropy en Economic Performance. In de loop van dit jaar worden de resultaten gerapporteerd.
De onderzoekers gaan onder meer bekijken of het daadwerkelijk zo is dat bedrijven die aan maatschappelijke doelen geven, ze sponsoren of werknemersvrijwilligerswerk stimuleren betere bedrijfsresultaten boeken dan bedrijven die dat niet doen. Het kan ook zo zijn dat de relatie juist is omgekeerd: als je winsten maakt, zul je je dan eerder op maatschappelijke doelen richten? Of bestaat er helemaal geen relatie tussen beide?
Analyse van beursgenoteerde bedrijven
Op dit moment geeft de literatuur geen eenduidig antwoord op deze vragen. Bovendien is empirisch onderzoek zeer schaars. De onderzoekers, waaronder Dick de Gilder en Theo Schuyt, analyseren honderd beursgenoteerde Duitse bedrijven en even zoveel beursgenoteerde Nederlandse bedrijven. Daarnaast worden er in elk land acht diepte-interviews gehouden.
Wetenschap & Onderzoek