Nicole van de Hoeve, nr. 8 in de DDB 100

Nicole van de Hoeve.
Nicole van de Hoeve.
7 januari 2025

Rond de jaarwisseling 2024 / 2025 brengen we profielen uit de top 10 van de DDB 100, de ranking van invloedrijke professionals in de filantropie. Vandaag Nicole van de Hoeve (ING Nedeland Fonds): 'Wat ik het liefst zou willen is dat we met het ING Nederland fonds binnen ons vakgebied echte systeemverandering kunnen creëren.'



Ze begon ooit in het toerisme, maar het overgrote deel van haar carrière spendeerde Van de Hoeve als private banker bij ABN AMRO, Staalbankiers en vervolgens ING. Daar begon ze in 2016, met goede doelen en DGA’s in haar portefeuille. Sinds mei 2022 is Van de Hoeve er directeur van het ING Nederland fonds. Naast deze enerverende baan – ‘een eervolle taak’ – is Van de Hoeve ook bestuurslid van Mercy Ships, dat met ziekenhuisschepen operaties uitvoert in de armste landen ter wereld. Ze draaide aan boord mee als schoonmaakster. ‘Je staat per dag 6,5 uur te schrobben, boenen en desinfecteren bij een wel of niet werkende airco in 25-33 graden en dat is best pittig. Het voordeel was wel dat ik na een week weer bij m’n tenen kon…’[1] Het getuigt van haar persoonlijke betrokkenheid, die ook gevoeld wordt door de 25 – regelmatig wisselende - ondernemingen in ‘haar’ fonds. ‘Wanneer een onderneming op eigen benen kan staan, stroomt ze uit de Club van 25. En aan de andere kant kijken we voortdurend naar nieuwe veelbelovende startups. Jaarlijks wordt in Nederland zo’n 5,5 miljard aan goede doelen geschonken – dan gaat het over particulieren, bedrijven en fondsen samen. Corporate fondsen zijn goed voor zeven procent daarvan. Dat lijkt wellicht weinig, maar foundations kunnen als enige echt risicofinancieringen aangaan. Anders dan bijvoorbeeld fondsenwervende organisaties hoeven we geen rekenschap af te leggen aan donateurs, dus kunnen we startups en scale-ups veel beter ondersteunen – en dat is essentieel om maatschappelijk waardevolle innovatie aan te jagen.’[2] Het fonds focust daarbij op drie thema’s. Binnen het eerste, ‘financiële gezondheid’, valt bijvoorbeeld de VoorzieningenWijzer. Bij het tweede thema – ‘kansen op werk’ – is NewBees nu zo succesvol dat ze binnenkort de Club zullen verlaten. En tot slot is er ‘digitale zelfredzaamheid’, zoals het Klik & Tik-programma op Oefenen.nl  Van de Hoeve bouwt echt een band op met Clubleden. ‘Wij zetten in op langdurige financiering – hetzij in de vorm van donaties, hetzij in de vorm van leningen. Dat doen we heel bewust: zo’n meerjarenfinanciering geeft rust. Je hoeft je als organisatie niet af te vragen: “Krijgen we volgend jaar weer budget? Kan ik wel mensen in vaste dienst nemen?” Maar opschalen vraagt om meer, zoals de juiste skills. We hebben een academy waar we trainingen en advies bieden, bijvoorbeeld een cursus “finance for non-financials”.’ Van de Hoeve is een groot voorstander van samenwerking tussen (corporate) fondsen, want: ‘Samen maken wij de vijver groter.’
 
[1] Bron: mercyships.nl/verhalen
[2] Bron: banken.nl/nieuws