Ngo heeft meer krediet bij dagbladjournalist dan bedrijf

Journalisten blijken niet te vallen voor het grootkapitaal
Journalisten blijken niet te vallen voor het grootkapitaal
8 juni 2016
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Dagbladen zullen eerder artikelen publiceren naar aanleiding van een persbericht van een ngo dan op basis van persberichten van bedrijven. Niet alleen haalt nieuws van ngo’s vaker de krantenkolommen, ook de standpunten van die organisaties vinden een gewilliger oor op de krantenredactie, al worden deze zelden kritiekloos overgenomen, zo meldt NRC Handelsblad.
 
NRC baseert deze informatie op het proefschrift en de verklaringen van UvA-wetenschapper Jelle Boumans, die onlangs promoveerde op een vergelijking van 4.500 persberichten met 23.000 krantenberichten van het afgelopen decennium.
 
Knuppel
De bevindingen van promovendus Bouman zijn volgens NRC een knuppel in het hoenderhok van mediawetenschappers. Die nemen algemeen aan dat dagbladjournalisten ontvankelijker zijn voor communicatie van bedrijven – die daarvoor vaak uiterst kostbare lobby-instrumenten en –bureaus inzetten.
 
Twee keer meer ontvankelijk
Volgens Bouman zijn Nederlandse kranten twee keer zo ontvankelijk voor persberichten en documenten van ngo’s als voor die van bedrijven. Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) en de gratis kranten scoren zelfs nog hoger.
 
Luis-in-pels
Bouman voert hiervoor een aantal mogelijke verklaringen aan. Een ervan is dat ngo’s domweg interessanter inhoudelijk nieuws hebben te melden. Een andere verklaring is dat met name de internationale ngo’s, zoals Oxfam Novib, zelf meer marketingdriftig zijn. En ten slotte, zo denkt Bouman, is het denkbaar dat journalisten zich onbewust meer identificeren met de standpunten van ngo’s door de gedeelde ‘luis-in-pels-functie’. De rol van de journalist en van de ngo’s als waakhonden van de samenleving is dan een gemeenschappelijk kenmerk dat verbindt, aldus NRC.
 
Informatievoorzieners
Een andere opmerkelijke trend die Bouman signaleert is dat dagbladen ngo’s als Artsen Zonder Grenzen en WNF steeds meer zien als onafhankelijke informatievoorzieners. Dat wil niet zeggen dat kranten alles voor zoete koek slikken. ‘Doorgaans gaan journalisten zelf met persberichten aan de slag: zo vond Boumans slechts drie gevallen waarbij een persbericht woord voor woord in de krant belandde’, aldus NRC.

►Bron: NRC Handelsblad,