Van de vier groepen scoort bij ons de non-profit sector het laagst met 47%, tegen 54% voor de overheid, 56% media en 60% bedrijfsleven. Opvallend is dat 82% van de Nederlanders vertrouwen heeft in het bedrijf waar zij zelf werken, de hoogste score van de westerse landen. Zij vinden ook (ruim 75%) dat hun CEO's de leiding moeten nemen in het afdwingen van maatschappelijke veranderingen in plaats van de te wachten op de overheid. Wereldwijd vindt 71% dat. Terzijde, maar misschien goed als de Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid dit gegeven tot zich neemt, met hun klassieke opvatting van de rol van overheid, bedrijfsleven en non-profit of filantropie!
De Nederlandse non-profitsector doet het slechter met 47% vertrouwen tegen 57% wereldwijd. Dat zet wel aan het denken. Voor de overheid en de media zit Nederland in de (hogere) middenmoot en in het bedrijfsleven is het vertrouwen zoals gezegd hoog vergeleken met andere landen. Het rapport geeft geen verklaring van oorzaken en ik ga er ook maar niet over speculeren, maar hoe dan ook is dit een signaal dat het beter moet.
De sector is zich daar blijkbaar wel van bewust, gezien initiatieven zoals het CBF-Erkenningspaspoort en De Toekomst van Fondsenwerving. Misschien moet er nog wel meer gebeuren, want gebrek aan vertrouwen zal op termijn zijn doorwerking hebben in de mate van steun voor goede doelen. En: ‘vertrouwen komt te voet en gaat te paard’ , dus het terugwinnen vergt veel tijd en moeite.
►Bron: klik hier
♦Lees het rapport zelf: klik hier

Wilt u meer bijdragen lezen van DDB-Expert Onderzoek Marc Wortmann? Klik hier.