Elke twee maanden wordt aan de hand van de resultaten van het Nederlandse Donateurspanel de index van het donateursvertrouwen vastgesteld. Deze index wordt vergeleken met de index van het consumentenvertrouwen van het CBS, die op een vergelijkbare wijze wordt samengesteld. Ten opzichte van de meting in mei is de index van het donateursvertrouwen vrijwel gelijk gebleven: -12 ten opzichte van -11 twee maanden terug. Het niveau van januari 2007 (-6) blijft vooralsnog uit zicht, evenals de negatieve uitschieter van november 2005 (-26). De index van het donateursvertrouwen vertoont ruwweg dezelfde fluctuaties als de index van het consumentenvertrouwen, alleen ligt het niveau structureel lager.
Communicatie fondsen onvoldoende
Met het geefklimaat gaat het nog steeds de goede kant op. In vergelijking met de vorige meting is het percentage ondervraagden dat denkt dat de Nederlandse bevolking de afgelopen twaalf maanden meer is gaan geven gestegen met 4%. Ook in mei kon een stijging van 4% worden gerapporteerd. De verwachtingen ten aanzien van het geefgedrag van de Nederlander de komende twaalf maanden zijn ongeveer gelijk gebleven. De index van de geefbereidheid is licht gezakt, van -5 naar -7. Dat komt vooral omdat het percentage mensen dat zegt het afgelopen jaar minder te hebben gegeven is gestegen. Ook het percentage ondervraagden dat verwacht het komende jaar minder te gaan geven is (licht) gestegen, met 1%.
Hoe denken de ondervraagde panelleden over de manier waarop goede doelen communiceren over hun bestedingen? Ruim de helft (54%) deelt een voldoende uit. Iets minder dan de helft (46%) denkt dat goede doelen onvoldoende communiceren over de besteding van gedoneerde gelden. Daarmee is ongeveer het niveau van mei 2006 bereikt. Opvallend is wel de stevige daling ten opzichte van de meimeting van dit jaar. Toen was 62% van de panelleden nog tevreden en vond slechts 38% de communicatie over de bestedingen ondermaats. Het gemiddelde rapportcijfer is met een overigens 5,4 onvoldoende.
De beoordeling van de manier waarop goede doelen hun werk doen is ongeveer gelijk gebleven: 81% beoordeelt het werk van de fondsen als voldoende, 19% is ontevreden. Dat kan echter niet verhullen dat het gemiddelde rapportcijfer met een 6,3 heel wat minder florissant is dan het percentage van 81% doet vermoeden.
Imago zakt verder weg
Wat zijn de factoren die bepalend zijn voor het vertrouwen in goede doelen? Tijdens het onderzoek mochten de respondenten uit een lange lijst een vijftal factoren aankruisen, die voor hen het belangrijkst zijn. De top drie is ten opzichte van de vorige meting van het Nederlandse Donateurspanel onveranderd gebleven. Nog steeds vinden de panelleden ‘ze laten zien hoe ze het geld besteden' de belangrijkste factor. Ook ‘ze boeken aantoonbare resultaten' en ‘ze doen wat ze zeggen' scoren hoog. De top vijf wordt volgemaakt met ‘het jaarverslag is openbaar' en ‘de directeur verdient minder dan in een vergelijkbare functie bij een bedrijf of overheidsinstelling'.
Niet goed gaat het met het imago van het goede doel. Dat imago fluctueert: de index voor het imago van goede doelen is gezakt van -22 naar -29. Daarmee is de laagste waarde van dit jaar bereikt. Slechts 4% van de ondervraagden geeft aan het afgelopen jaar positiever te zijn gaan denken over goede doelen. Het aantal mensen dat negatiever is gaan denken over goede doelen is echter stijgende. Dit percentage is gestegen van 28% in mei, naar 33% nu. Er is niet onderzocht waarom juist in de periode sinds mei 2007 het imago van de goede doelen onder druk is komen te staan.
Het Nederlandse Donateurspanel is een initiatief van WWAV, NetQuestionnaires en WDM. Sinds de introductie van het panel in november 2005 is dit de elfde meting. Er werden 1.169 respondenten ondervraagd.
De complete rapportage is downloadbaar op www.wwav.nl