Het consumentenvertrouwen is voor het eerst sinds vier jaar negatief (-2), meldt WWAV, die de meting doet. Consumenten geven aan de hand op de knip te houden, vanwege hogere energierekeningen en duurdere boodschappen. De bereidheid om aan goede doelen te geven is daarentegen minder
gedaald:

Nieuwe conceptwet Transparantie Maatschappelijke Organisaties
Het Donateurspanel werd ook gevraagd naar hun mening rondom het wetsvoorstel ‘Transparantie Maatschappelijke Organisaties’. Dit voorstel is bedoeld om geldstromen uit onvrije landen inzichtelijk te maken. Een maatschappelijke organisatie die een gift van 15.000 euro ontvangt, wordt verplicht om naam en woonplaats van de donateur op hun website te vermelden, evenals geefdatum en bedrag. De groep respondenten die dit een goede zaak vindt, is ongeveer even groot als die dit niet vinden. Bijna de helft geeft aan dat openbaarmaking van hun giften - hoe groot of klein ook - hen ervan zou weerhouden om te doneren. Een kwart zou zich daardoor niet laten weerhouden.
Giftenaftrek
Het kabinet gaat het aftrekken van giften van de inkomstenbelasting beperken. Wat vindt het Donateurspanel daarvan? Maar eerst: wat weten ze ervan? Het merendeel weet niet goed wat de giftenaftrek inhoudt of heeft er nog nooit van gehoord. Slechts 21 procent weet wel wat het inhoudt. Ruim de helft vindt de giftenaftrek geen (extra) reden om te doneren aan goede doelen. Als we vragen of de beperking van de giftenaftrek zal zorgen dat zij minder gaan doneren, zien we ongeveer hetzelfde beeld: 47 procent zal niet minder gaan doneren en 12 procent zal er wél minder door gaan doneren in de toekomst.
Klik hier voor het volledige rapport.