AMSTELVEEN (21 april) - Het donateursvertrouwen vertoont na het dieptepunt van september 2010 weer een lichte stijging, maar blijft in vergelijking met de CBS-index van het consumenten vertrouwen sterk achter. Nog nooit was het verschil tussen beide indexen zo groot, zo blijkt uit de maartmeting van Het Nederlandse Donateurspanel (NDP). Ook over het imago van goede doelen zijn donateurs historisch gezien bijzonder negatief.
Het NDP (een initiatief van WWAV, WDM Nederland en NetQuestionnaires) meet elk kwartaal de index voor het donateursvertrouwen in goede doelen. Het kan dan ook als barometer dienen voor de goede doelenbranche. De index wordt bepaald op basis van vijf vragen ovr het geefklimaat, over de geefbereidheid en over het imago van goede doelen.
Terug op niveau begin 2010
Vorig jaar daalde het donateursvertrouwen voornamelijk, maar de lichte stijging van het einde van 2010 zet dit kwartaal door. Met een index van het donateursvertrouwen van -39 is het vertrouwen met 7 punten gestegen. Daarmee is de index ongeveer terug op het niveau van begin 2010. Het donateursvertrouwen lijkt dus na het dieptepunt van -49 (september 2010) weer voorzichtig de weg omhoog te hebben gevonden. Het geefklimaat - wat men denkt van het (verwachte) geefgedrag van de Nederlandse bevolking - is samen met de imagofluctuatie de voornaamste oorzaak van het licht stijgende donateursvertrouwen. In het laatste kwartaal is het geefklimaat met 14 punten verbeterd, van -70 naar -56. De geefbereidheid - het (verwachte) eigen geefgedrag - is gelijk gebleven.
Bijzonder negatief
De imagofluctuatie blijft met -40 punten zeer laag. Hoewel 7 punten hoger dan in december, zijn mensen historisch gezien nog bijzonder negatief over goede doelen. Dit is met name te wijten aan een groter wordende groep mensen die de afgelopen twaalf maanden negatiever is gaan denken over goede doelen (42%), terwijl praktisch niemand positiever is gaan denken (2%). In voorgaande metingen lag het percentage "negatieven" meestal tussen de 30 en 35%.
Vergelijking met consumentenvertrouwen
De index van het donateursvertrouwen is wat methodiek betreft afgeleid van de CBS-index voor het consumentenvertrouwen. Uit een vergelijking van beide indexen sinds 2005 blijkt dat het donatuersvertrouwen relatief minder conjunctuurgevoelig is en daarmee tamelijk recessiebestendig. Nu Nederland weer uit de economische crisis opkrabbelt en het consumentenvertrouwen enigszins gestabiliseerd is, blijft het donateursvertrouwen toch sterk achter. Het verschil tussen beide indexen in het afgelopen half jaar is nog niet eerder zo groot geweest.
Download de gehele maart-rapportage van het Nederlandes Donateurspanel: klik hier.