Zowel consumenten als donateurs in Nederland zijn op weg naar een positievere kijk op de wereld. Dat blijkt uit het onderzoek van het Nederlandse Donateurs Panel (NDP) over het eerste kwartaal van 2014.
Het donateursvertrouwen is in deze periode opnieuw gestegen en scoort het hoogst sinds december 2012. Het consumentenvertrouwen is zelfs sinds eind 2007 niet meer zo hoog geweest als nu. De verwachting is dat het vertrouwen nog verder zal stijgen. Kanttekening: pessimisten hebben nog wel de overhand. De vertrouwensindicator staat namelijk op -7, wat betekent dat er nog altijd 7 procent meer pessimisten dan optimisten zijn.
Twee andere uitkomsten van het NDP-rapport: kleine goede doelenorganisaties wekken op dit moment meer vertrouwen dan grote goede doelenorganisaties en dat vertrouwen hangt vooral af van transparantie, reputatie en de resultaten die een organisatie boekt. Verder blijkt 'het testament' voor vrijwel iedereen een privé-aangelegenheid. Nalaten aan goede doelen vindt men sympathiek, maar slechts een klein percentage van de Nederlanders neemt daadwerkelijk een goed doel op in het testament.
Meer over het rapport volgende week in het Filanthropium Journaal.
Wetenschap & Onderzoek