Tijdens de decembermeting van 2012 is aan de respondenten van het Nederlandse Donateurs Panel gevraagd, via welke kanalen men benaderd zou willen worden door goede doelen. Tv en radio worden als meest positieve benaderingskanalen gezien. Werving via de telefoon en op straat wordt niet op prijs gesteld.
De respondenten willen wel benaderd worden via tv-shows of programma’s (25 procent), via e-mail (25 procent) en via collecte aan de deur (18 procent). Men wil niet benaderd worden per telefoon (76 procent), op straat (36 procent) en via werving aan de deur (36 procent). “Hieruit blijkt de grote mate van irritatie die er leeft onder de donateurs om via telefoon, op straat, of aan de deur ‘overvallen’ te worden door wervers”, aldus de onderzoekers.
Wel en niet per e-mail
Uit het onderzoek blijkt ook hoe relatief populair collectes aan de deur nog zijn. Dat een kwart van de mensen wel benaderd wil worden via e-mail is een interessante, want ook 26 procent geeft aan dat ze juist niet via e-mail benaderd willen worden.
Nettoscore
Door het aantal liefhebbers van een benadering af te zetten tegen het aantal niet-liefhebbers van de benadering, komen de onderzoekers tot een nettoscore waaruit blijkt welke benaderingen als het meest positief worden ervaren door alle donateurs. Hieruit blijkt dat men wel benaderd zou willen worden via tv-shows of programma’s (score 23), via radio (14), via een actie van een familielid, vriend of kennis (13) en via de kerk (12). Men wil niet benaderd worden per telefoon (-75), via werving aan de deur (-34) en op straat (-31).
Andere kanalen die positief scoren zijn via internet (6), via winkels (3), via de aankoop van een product (2), per post (2), via social media (2) en via apps (1). Kanalen die verder negatief scoren zijn via sms (-20), via collecte aan de deur (-5), via werk (-3) en via e-mail (-1).
Verwachtingen
Aan de hand van een tweetal stellingen geeft bijna de helft van de respondenten (44 procent) aan dat ze verwachten dat goede doelen hen in 2013 vaker gaan benaderen voor een donatie. Een groep van 12 procent verwacht dit niet. Kijkende naar de verschillende leeftijdsgroepen zien we dat vooral de leeftijdsgroepen 45-54 jaar en 55+ verwachten vaker te zullen worden benaderd door goede doelen in 2013 (beiden 53 procent).
Kansen
Met de stelling ‘Ik vind het werk van goede doelen belangrijk, ze moeten dit ook in 2013 blijven doen’ is meer dan de helft het (helemaal) eens (58 procent). Van de leeftijdscategorie 18-24 jaar is zelfs 81 procent het eens is met deze stelling. “Dat zo veel jongeren goede doelen belangrijk vinden, biedt kansen voor goede doelen om op in te spelen. De taak aan goede doelen is om aan te sluiten bij wat jongeren ook willen doen met betrekking tot goede doelen”, vinden de onderzoekers.
“Leer je donateurs kennen”
“Naar aanleiding van deze uitkomsten stellen wij dat 2013 het jaar wordt waarin goede doelen nog beter moeten gaan afstemmen op wensen en behoeften van de donateurs. Leer je donateurs kennen, geef ze aandacht, achterhaal wat ze belangrijk vinden, wat hun verwachtingen zijn, hoe ze benaderd willen worden en respecteer hierbij ook hun financiële situatie door mee te denken over andere proposities en handelingsperspectieven. Het zit in de mens, en zeker in de Nederlander, om goed te willen doen. Mensen willen dus wel verbonden blijven met goede doelen. Het is nu een kwestie van uitzoeken hoe we eenieder op zijn of haar manier verbonden kunnen houden”, concluderen de onderzoekers.
Wetenschap & Onderzoek