Het Nationaal Ouderenfonds lanceerde eerder deze week de OuderenOmbudsman: een vraagbaak en klachteninstituut, speciaal voor ouderen. Volgens bestuur en directie een initiatief dat hard nodig is.
“Door de vele bezuinigingen en de brij aan regelgeving hebben veel senioren geen idee meer waar ze recht op hebben. Daarnaast hebben ze grote moeite om de juiste instanties te vinden. Ook familie en vrijwilligers, die zorg aan een oudere verlenen, zien vaak door de bomen het bos niet meer”, zo melden de initiatiefnemers. “De OuderenOmbudsman wil aan deze onoverzichtelijke situatie een einde maken.”
Klachten
De organisatie verwijst mensen met vragen door naar de juiste regelingen en instanties. Daarnaast kunnen mensen, die zich onheus bejegend voelen door bijvoorbeeld een zorginstelling of op enigerlei wijze gediscrimineerd worden, bij de OuderenOmbudsman een klacht indienen. De OuderenOmbudsman bekijkt alle klachten serieus en onderneemt actie waar nodig. Ook gaat de instantie in de gaten houden of bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen, die ouderen treffen, leiden tot extra klachten.
De OuderenOmbudsman is op doordeweekse dagen geopend van 9 uur 's morgens tot 17 uur ‘s middags en is bereikbaar via het telefoonnummer 0900-60 80 100 (5 cent per minuut) of via de mail op ouderenombudsman@ouderenfonds.nl.
Goede doelen