Nalaten aan goede doelen in opmars in Engeland

6 juni 2006

In Nederland kennen we sinds enige jaren de Campagne Nalaten. Ook in het Verenigd Koninkrijk wordt sinds 2002 met de Remember a Charity-campagne gewerkt aan bewustwording van het Britse publiek. Recent onderzoek toont aan dat nalaten aan het goede doel aan de overzijde van het Kanaal dan ook stevig in opmars is.


De gevatte slogan van de campagne - I Will, Will You? - lijkt haar effect niet te hebben gemist. Althans dat suggereert een onderzoek van het bureau Mori. Een klein vijftig procent van de Engelsen boven de 45 jaar wist zich een maand na uitzending op televisie de actie nog te herinneren. De link tussen goede doelen en testament werd voor de uitzendingen door 38 procent gelegd.

 


Hetzelfde onderzoek geeft aan dat het percentage personen dat serieus overweegt na te laten aan goede doelen van 22 procent is gestegen naar 26 procent. Dat is in lijn met onderzoek dat aangeeft dat het inkomen uit nalatenschappen van goede doelen sinds 2003 met 36% is gestegen. Het gaat daarbij om grote bedragen. Lindsay Boswell, CEO van het Institute of Fundraising: "Elke keer wanneer het percentage mensen dat nalaat aan goede en maatschappelijk doelen met 1 procent stijgt, betekent dat een injectie van 100 miljoen pond in de sector."

 


In Remember a Charity zijn 140 Britse goede doelen verenigd.