AMSTERDAM (15 maart) - “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is de doodsteek voor bedrijven”, dat stelt Guido Braam, managing partner bij Kirkman Company op FinancieelManagement.nl. Bedrijven voeren hun MVO-taken plichtmatig uit, uit angst de sympathie van klanten en aandeelhouders te verliezen.
Maar die plichtmatige uitvoering werkt averechts. Consumenten pikken dit niet, waardoor bedrijven hun geloofwaardigheid en reputatie op het spel zetten. Dat komt vooral omdat de organisaties het creëren van economische meerwaarde belangrijker vinden dan daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan de maatschappij. MVO wordt gewoonweg niet in het businessmodel opgenomen.
Oude businessmodellen laten varen
“Uiteindelijk wil het gros van de bedrijven ergens geld aan verdienen en zijn ze niet intrinsiek gemotiveerd om de maatschappij te verbeteren”, zegt Braam. “Maatschappelijke meerwaarde creëren gebeurt teveel op ad hoc basis. Terwijl bedrijven het zich niet meer kunnen permitteren om incidenten op het gebied van milieu, arbeidsomstandigheden of de verdeling van welvaart te laten plaatsvinden.” Hij roept het bedrijfsleven op de oude businessmodellen te laten varen en zichzelf opnieuw uit te vinden.
People, Planet en Profit
Daarbij kunnen ze volgens Braam een voorbeeld nemen aan Engeland, waar social enterprises al jaren succesvol zijn. Daar wordt geld verdiend door structureel sociaal-maatschappelijke problemen op te lossen. Braam ziet zich gesterkt in zijn visie door Dennis Karpes, oprichter dance4life en Naga Foundation en ‘Young global leader’: “People en Planet in balans met Profit is zo belangrijk en een doel op zich voor elke organisatie. Doe je dit niet, dan ben ik ervan overtuigd dat je niet zult overleven in onze veranderende wereld.”
Organisatienieuws
“MVO is doodsteek voor bedrijven”
15 maart 2012
Nieuws | Redactie DDB | Organisatienieuws