Dat juist de top van het bedrijfsleven de nominaties heeft gekregen bewijst dat maatschappelijk betrokken ondernemen en het ondersteunen van maatschappelijke organisaties steeds meer een structurele plek heeft gekregen binnen het marketingcommunicatiebeleid van grote bedrijven. Een trend die onderschreven wordt door deskundigen in de sponsorbranche.
Positieve tendens
Michael Amiabel was afgelopen jaren bij de SponsorRingen voorzitter van de vakjury Maatschappij. Amiabel is sinds 1 oktober samen met Bas van Haastrecht SE Consultancy begonnen. Het bureau - voluit Social Engagement Consultancy BV - adviseert in het vormgeven van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen als invulling van merk- en marketingdoelstellingen. SE Consultancy richt zich daarbij zowel op het bedrijfsleven als op maatschappelijke en culturele instellingen. Amiabel constateert dat dit jaar het aanbod aanzienlijk groter en professioneler was dan vorig jaar. "Er is sprake van een positieve tendens. Hebben we vorig jaar de markt werkelijk moeten afstruinen om uiteindelijk 4 cases te kunnen nomineren was het dit jaar ietwat eenvoudiger. Dit heeft er zeker mee te maken dat de grotere bedrijven over het algemeen een wat langere aanloopperiode nodig hebben om de MBO projecten goed te implementeren en het dus wat langer duurt voordat zij deze cases willen voordragen."
Amiabel heeft nog wel een kritische aanbeveling. Hij constateert dat in de categorie sport meer dan 80 spontane aanmeldingen komen voor de prijs, terwijl dat in de categorie maatschappij slechts twee waren. "Ik wil ook graag hierbij een oproep doen aan NGO's en ondernemingen om hun partnerships volgend jaar tijdig aan te melden!".
Meer dan win-win
Ook Reinoud Wolff, General Manager van het genomineerde Ben & Jerry's Nederland en key note spreker op het onlangs gehouden Sponsorhuis Congres, ziet meer aandacht bij bedrijven voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. "Jerry Greenfield, een van de oprichters van Ben & Jerry's, heeft gezegd: ‘heel veel bedrijfsmodellen zijn erop gericht om alles te meten wat los en vast zit. Maar de belangrijkste zaken in het leven - liefde, zorg en vriendschap - zijn niet meetbaar´. Het is natuurlijk vreemd dat liefde niet verankerd is in de businessmodellen van bedrijven. Ben & Jerry's heeft dat wel gedaan en dat geeft een compleet andere dynamiek aan het zakendoen en aan sponsorships."
Volgens Wolff passen de partnerships met WNF en War Child uitstekend bij het maatschappelijke getinte ijsmerk. De ‘hippie-way-of-life' komt zelfs terug in de activering van de partnerships. "Wij zoeken naar partners die hetzelfde denken als wij", zegt Wolff. "Het gaat erom dat we gemeenschappelijke doelen nastreven. Dat is trouwens iets anders dan win-win. Veel sponsoringprojecten zijn gebaseerd op: ik neem iets en jij neemt iets, maar dat is niet hetzelfde als een gemeenschappelijk doel. Wij willen als bedrijf de wereld verbeteren en zoeken naar partners die dat ook willen. Dan kom je inderdaad vooral bij goede doelen uit."
De SponsorRing-nominaties in de categorie Maatschappij
ABN AMRO en de Nederlandse Kinderjury
Ben & Jerry's Peace Love and Icecream
Coca Cola en Mission Olympic
ING Chances for Children
Rabobank en Wereld Natuur Fonds
De winnaars van de SponsorRingen worden op 22 november bekendgemaakt. Het volledige juryrapport is te lezen in Sponsor Magazine (www.sponsormagazine.nl)